Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nye dataetiske principper for forsikrings- og pensionsbranchen

Kromann Reumert
10/02/2020
Nye dataetiske principper for forsikrings- og pensionsbranchen
Kromann Reumert logo
Brancheforeningen 'Forsikring & Pension' har udviklet en række dataetiske principper i erkendelse af, at dataansvarlighed er et vigtigt konkurrenceparameter i forsikrings- og pensionsbranchen. Principperne skal implementeres i branchen inden udgangen af 2020.


I forsikring- og pensionsbranchen anvendes personoplysninger aktivt om eksempelvis alder, helbred, boligforhold, børn, jobsituation til at gennemføre risikovurderinger og fastsætte priser for de enkelte aftaleforhold. Persondata er derfor en afgørende ressource, som forudsætter en særlig dataetisk årvågenhed.

Persondataforordningen, databeskyttelsesloven og specifikke regler om god skik i branchen sætter i den henseende rammerne. Der er imidlertid værdier og normer, som endnu ikke har nået at påvirke lovgivningen. Ifølge brancheforeningen medfører det, at der er behov for at fastlægge en række dataetiske principper med henblik på at "gøre dataetik til en styrkeposition og sikre fortsat tryghed ved branchens brug af data."

Dataetik handler derfor ikke blot om efterlevelse af gældende lovgivning, herunder persondataforordningen. Forsikring & Pension har derfor udviklet 3 overordnede dataetiske principper:

  1. Transparensprincippet: Det følger blandt andet af dette princip, at pensions- og forsikringsselskaber skal oplyse hvilke former for data, der har betydning for selskabets prisfastsættelse på forsikringer eller pensionsordninger. Herudover skal kunder og medlemmer have mulighed for at få oplyst, hvilke data som forsikrings- og pensionsselskaberne opbevarer om vedkommende, når det har betydning for den individuelle prisfastsættelse, fastsættelse af vilkår og selskabets sagsbehandling.

  2. Solidaritetsprincippet: Princippet indebærer blandt andet, at data skal bruges til at sikre en mere lige adgang til forsikringer på rimelige vilkår, og at adfærdspåvirkning ved brug af data skal ske i kundernes og medlemmernes interesse, f.eks. ved at forebygge skader.

  3. Datasikkerhedsprincippet: IT-systemer skal udvikles under hensyntagen til kundernes og medlemmernes datasikkerhed, og således at etiske overvejelser om brug og videregivelse af data inddrages. Det forudsættes samtidig, at selskaberne samarbejder og deler mest mulig viden om datasikkerhed med hinanden og relevante myndigheder, med henblik på at høje sikkerhedsniveauet og imødegå truslen fra cyberangreb.


Forsikrings- og pensionsbranchen er med disse dataetiske principper den første branche i Danmark, der konkretiserer den praktiske betydning af dataetik.

Ved at udarbejde dataetiske politikker med inspiration fra brancheforeningens principper kan forsikrings- og pensionsselskaber derfor formentlig komme på forkant med denne forventede ændring af årsregnskabsloven.


Kromann Reumerts rådgivning


Kromann Reumert bistår gerne i forbindelse med udarbejdelsen og implementeringen af politikker om dataetik i overensstemmelse med de dataetiske principper, som Forsikring & Pension har udviklet.

Læs Forsikring & Pensions publikation om de dataetiske principper 

 



 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
4 år med GDPR
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
4 år med GDPR
Hvordan ligger landet 4 år efter ikrafttrædelsen af Databeskyttelsesforordningen?
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Vi sætter fokus på overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande, herunder overførsler til USA baseret på den nye aftale mellem EU og USA.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Chromebook-sagens relevans – herunder når du udleverer en computer eller mobiltelefon som arbejdsredskab
Chromebook-sagens relevans – herunder når du udleverer en computer eller mobiltelefon som arbejdsredskab
08/03/2024
Persondata, IT- og telekommunikation
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen etablerer AI-sandkasse
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen etablerer AI-sandkasse
11/03/2024
Persondata, IT- og telekommunikation, Compliance
AI Act vedtaget af Europa-Parlamentet
AI Act vedtaget af Europa-Parlamentet
22/03/2024
Persondata, EU-ret
Træning af kunstig intelligens
Træning af kunstig intelligens
03/04/2024
Persondata, Immaterialret
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
08/04/2024
Persondata, Compliance, Øvrige
VIRK23 er på gaden
VIRK23 er på gaden
16/04/2024
Kontraktret, IT- og telekommunikation, Persondata
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted