Landsskatteretten har i en nylig offentliggjort afgørelse bekræftet, at SKAT ikke må foretage en skønsmæssig indkomstfastsættelse, hvis der er fremlagt Transfer Pricing-dokumentation, som muliggør en vurdering af, om armslængdeprincippet er overholdt. Skønsmæssig ansættelse kan således kun komme på tale, hvis der ikke er fremlagt Transfer Pricing-dokumentation, eller hvis dokumentationen er tilstrækkeligt mangelfuld.
SAGEN KORT
De danske skattemyndigheder har truffet en betydelig række Transfer Pricing-afgørelser, hvor danske selskabers skattepligt forhøjes. I flere af afgørelserne har skattemyndighederne henvist til, at korrektionen er foretaget med hjemmel i de danske regler, der fastsætter kravene til Transfer Pricing-dokumentation. Efter dokumentationsreglerne kan skattemyndighederne foretage en skønsmæssig ansættelse, hvis dokumentationen ikke er udarbejdet eller er mangelfuld, og efter omstændighederne kan der også blive tale om omvendt bevisbyrde. Skattemyndighederne har imidlertid i flere afgørelser fortolket reglerne således, at skattemyndighederne kan foretage en skønsmæssig forhøjelse, hvis der – efter myndighedernes vurdering – ikke er handlet til priser og vilkår i overensstemmelse med armslængdeprincippet.
Landsskatteretten, der er Danmarks øverste administrative klageinstans på skatteområdet, har tilsidesat denne fortolkning af dokumentationsreglerne. I en nylig afgørelse fastslår Landsskatteretten således, at reglerne må fortolkes sådan, at de kun hjemler adgang til en skønsmæssig fastsættelse af indkomsten vedrørende de kontrollerede transaktioner,
- hvis der ikke er fremlagt TP-dokumentation, eller
- hvis den fremlagte TP-dokumentation ikke kan danne grundlag for en vurdering af, om priser og vilkår er fastsat i overensstemmelse med armslængdeprincippet.
KROMANN REUMERTS BEMÆRKNINGER
Kromann Reumert har i adskillige sager gjort gældende, at en skønsmæssig ansættelse af den skattepligtige indkomst alene kan komme på tale, når Transfer Pricing-dokumentationen ikke sætter skattemyndighederne i stand til at efterprøve, om armslængdekravet er iagttaget. Skønsmæssige ansættelser er med andre ord den allersidste udvej.
Det er prisværdigt, at Landsskatteretten nu entydigt bekræfter, at det forholder sig sådan. Afgørelsen indebærer i sig selv en styrkelse af selskabernes retssikkerhed i forbindelse med danske Transfer Princing-sager. Det skaber også et bedre fundament for MAP-forhandlinger, at danske forhøjelser så vidt muligt alene beror på en vurdering af, om priser og vilkår er fastsat i overensstemmelse med armslængdeprincippet.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →