Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ny standardmarkering af reklamer på sociale medier skal hjælpe forbrugerne

JURA § info
16/08/2021
Ny standardmarkering af reklamer på sociale medier skal hjælpe forbrugerne
JURA § info logo
Både børn og voksne har ofte svært ved at identificere kommercielt indhold på sociale medier. Af denne årsag har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemført nogle adfærdsvidenskabelige eksperimenter, som viser, at tydelig standardmarkering af reklamer gør det nemmere for både børn og voksne at afkode reklamerne.

Regeringen går ind i sagen

Regeringen har netop fremlagt udspillet ”Sociale mediers ansvar”, hvoraf det fremgår, at regeringen vil arbejde i europæisk regi for en standardiseret reklamemarkering på digitale platforme, herunder sociale medier. Initiativet bygger på to adfærdsvidenskabelige eksperimenter med standardmarkering af kommercielt indhold på sociale medier, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennemført.


Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens to eksperimenter
Det ene eksperiment afdækker børns evner til at forstå kommercielt indhold på YouTube. Eksperimentet viser, at deres forståelse stiger, hvis det kommercielle indhold får en tydelig standardiseret markering med skriftlige og mundlige elementer. I alt deltog 1463 børn i alderen 6 til 12 år i eksperimentet.

Det andet eksperiment fokuserer på voksnes brug af Instagram og undersøger, hvordan forskellige markeringer påvirker forbrugernes opmærksomhed på og forståelse af kommercielt indhold. Igen vises, at tydelige standardiserede markeringer forbedrer forståelsen. 844 voksne Instagrambrugere deltog i det eksperiment. Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på sin hjemmeside.


Bliv klogere på resultaterne
Resultatet af eksperimenterne fremlægger styrelsen i artiklen ”Consumers benefit from visually salient standardized commercial disclosures on social media”. Du kan læse mere om artiklen eller tilgå den podcasts som Konkurrence- Forbrugerstyrelsen har udgivet, hvor specialkonsulent Catrine Normann fortæller om
eksperimenterne. Læs mere her

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2023 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted