Overvejer I at sælge online til forbrugere i andre EU-lande? Mangler I viden om hvilke regler, der gælder? Så er der hjælp at hente i ny oversigt over regler for reklamationsret og udvidet garantidækning.
Når man sælger til forbrugere i andre lande er det vigtigt at sikre sig, at man overholder de retningslinjer der gælder i det pågældende land.
Reglerne for blandt andet reklamationsfrister er ufravigelige, og betyder, at du som erhvervsdrivende er forpligtet til at give kunden de rettigheder, som er gældende i købers hjemland. Det kan være en jungle at finde rundt i og Dansk Erhverv har i en årrække efterlyst en virksomhedsnær oversigt. Men nu er der hjælp at hente.
Forbruger Europa netværket, som i Danmark er et samarbejde mellem EU-Kommissionen og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, har lavet en rapport over blandt andet de gældende reklamationsfrister i hvert enkelt EU-land, Norge og Island. Rapporten indeholder information for både forbrugere og virksomheder, og kan hjælpe med at give et overblik over de gældende regelsæt. Der er tale om en praktisk og konkret guide.
Landeguide og tjekliste
På Forbruger Europas hjemmeside kan man finde en guide til hvert enkelt lands regler for reklamationsret og garantier. Nok så vigtigt kan man benytte sig af den udarbejdede tjekliste målrettet erhvervsdrivende, for at være sikker på at leve op til reglerne.
Find landeguiden her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →