Dansk Erhvervs medlem vandt en principiel sag om ændring af priser på produkter, som danner grundlag for provisionsløn. Det var ellers fagforeningens opfattelse, at ændringer i provisionselementerne skulle have været varslet.
Sagen kort
Den konkrete sag handlede om en virksomhed, som havde en fast praksis for at varsle ændringer i selve provisionsmodellen for deres sælgere, mens ændringer i provisiongrundlaget ikke blev varslet. Ændringer i provisionsgrundlaget kunne eksempelvis være indførsel og ophør af kampagner med særligt fordelagtige priser for virksomhedens kunder, der typisk dækkede en begrænset periode.
I sagen var der tale om en langvarig kampagne, hvor kunderne fik en 30 dages gratis prøveperiode på bl.a. en musiktjeneste. Kampagnen gav imidlertid anledning til mange utilfredse kunder, når de efterfølgende modtog en regning på abonnementet efter udløbet af den gratis prøveperiode. Kunderne klagede bl.a. over, at de ikke mente, at de havde tegnet abonnement på musiktjenesten.
Virksomheden fjernede derfor den 30-dages gratis prøveperiode. Der var alene tale om en ændring af vilkårene for virksomhedens kunder. Beregningsmodellen for provision blev imidlertid ikke ændret for de fremtidige salg af abonnementet, men da kunderne nu skulle betale for musiktjenesten med det samme blev der tegnet et lavere antal abonnementer.
Fagforeningen rejste en sag overfor virksomheden med påstand om, at ændringen skulle have været varslet overfor en konkret sælger, da han oplevede nedgang i sin provisionsindtjening, som følge af ændringen.
Dommen
Selvom tilbuddet om en 30-dages gratis prøveperiode havde en positiv effekt på salget, konkluderede retten, at ændringen i salgsvilkårene for de provisionsgivende produkter ikke udgjorde en sådan ændring i ansættelsesvilkårene, at det skulle have været varslet. Virksomheden vandt derfor sagen.
Dansk Erhverv vurderer
Dansk Erhverv er enig i resultatet og glæder sig over dommens udfald. Det er vigtigt for Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder at kunne agere i et konkurrencebetonet marked. Det er nødvendigt at kunne indføre og fjerne eks. julekampagner eller andre salgsfremstød som modsvar på konkurrenternes tiltag uden at være bundet af at skulle varsle ændringerne med medarbejdernes opsigelsesvarsel, som for funktionærer kan være op til 6 måneder.
Det er endnu ikke afklaret om fagforeningen vil anke dommen.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →