Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

”Nej tak”-ordningen ændres pr. 1. januar 2017

JURA § info
17/01/2017
”Nej tak”-ordningen ændres pr. 1. januar 2017
JURA § info logo
Forbrugerombudsmanden har sammen med aktørerne i branchen evalueret retningslinjerne for ”nej-tak”-ordningerne. Det betyder blandt andet, at ”nej tak”-klistermærkerne til postkasserne fremover ikke har påtrykt årstal med en gyldighedsperiode. Det skriver Forbrugeombudmanden på sin hjemmeside.



Retningslinjerne, der regulerer ”nej tak”-ordningerne, er blevet revideret. De to ”nej tak”-ordninger gør det muligt for forbrugerne at frabede sig forsendelser med markedsføring uden påført navn med klistermærkerne ”Reklamer - nej tak” eller ”Reklamer og ugeaviser - nej tak”.


Revisionen af retningslinjerne betyder blandt andet:


At klistermærkerne til postkasserne fremover ikke har påtrykt årstal med en gyldighedsperiode. Derfor vil forbrugerne ikke modtage et nyt mærke hvert andet år.

At forbrugere, der har et ”nej tak”-klistermærke på sin postkasse med udløb i 2015, fortsat vil være omfattet af ordningen. Derfor skal virksomheder, der benytter sig af markedsføring uden påført navn, fortsat respektere 2015-klistermærkerne.

Alle virksomheder, der benytter sig af markedsføring gennem forsendelser uden påført navn, uanset omfang og frekvens, er forpligtede til at følge retningslinjerne.

De reviderede retningslinjer gælder per 1. januar 2017 og vil blive evalueret igen i 1. halvår af 2019.


Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, udtaler:


”Det er mit indtryk, at rigtig mange forbrugere er glade for ”nej tak”-ordningerne, og revisionen betyder, at forbrugerne ikke skal ulejliges med at sætte et nyt klistermærke på deres postkasse hvert andet år.”

Se de nye retningslinjer her




[layerslider id="67"]




 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
JURA § info logo
Søborg
Vandtårnsvej 62B
2860 Søborg
kontakt@jurainfo.dk
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2023 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted