Medarbejder bortvist for snyd med salg
I håbet om at vinde en salgskonkurrence oprettede en butiksmedarbejder en række fiktive salg i virksomhedens kassesystemer. Virksomheden opdagede de fiktive salg, og bortviste medarbejderen. Byretten afgjorde, at bortvisningen var berettiget.
Sagens forløb
For at motivere sælgerne lavede butikschefen en salgskonkurrence, hvor præmien var en betalt fridag. Kort før lukketid registrerede medarbejderen to salg og vandt derfor konkurrencen. Efterfølgende fortalte medarbejderens kollegaer til butikschefen, at der var noget mærkeligt ved de to salg. Virksomheden undersøgte derfor systemerne og fandt ud af, at salgene var fiktive. Virksomheden opdagede også, at der var registeret flere fiktive salg over en længere periode forud for konkurrencen. De kaldte derfor medarbejderen ind til et møde, hvor han fik mulighed for at forklare salgene. Under mødet nægtede medarbejderen og forklarede, at det måtte være hans kollegaer, der havde oprettet salgene med hans log-in og koder. Forklaringen stemte dog ikke overens med virksomhedens opfattelse og dokumentation, og medarbejderen blev derfor bortvist.
Medarbejderen var stadigvæk uenig og stævnede derfor virksomheden. Under sagen forklarede medarbejderen, at det var normalt, at de ansatte anvendte hinandens log-in og koder. Han kunne dog ikke forklare hvorfor og hvem, der skulle have oprettet de fiktive salg med hans log-in og koder.
Dansk Erhverv førte sagen på vegne af virksomheden og bestred medarbejderens påstand. Herudover kunne der fremlægges dokumentation for, at medarbejderen havde været på arbejde alle de dage, de fiktive salg var registret. Desuden blev der fremlagt en sms, hvori medarbejderen bekræftede at have foretaget alle salgene, herunder de to fiktive, i forbindelse med salgskonkurrencen.
Ikke godt nok, vurderede byretten
Byretten fandt det bevist, at det var medarbejderen, der havde foretaget de fiktive salg. I vurderingen lagde byretten blandt andet vægt på, at medarbejderen ikke kunne forklare, hvorfor hans kollegaer skulle have oprettet de fiktive salg, samt at medarbejderen i forbindelse med salgskonkurrencen havde registeret de to fiktive salg kort før lukketid, udelukkende for at vinde den betalte fridag.
Dansk Erhverv vurderer
Bortvisninger vil altid bero på en konkret vurdering. I den foreliggende sag havde virksomheden gjort sit hjemmearbejde og sikret sig behørig dokumentation, før de bortviste medarbejderen. Dansk Erhverv anbefaler dog altid vores medlemmer til at kontakte os inden en medarbejder bortvises.