Normal A/S kunne ikke dokumentere, at de solgte en række produkter billigere end konkurrenterne
Normalt har forbrudt sig mod bestemmelserne i markedsføringslovens § 3, ved at markedsføre produkter, som om forbrugerne sparede penge ved at købe dem i Normal.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, udtaler i den sammenhæng:
”Prissammenligning i markedsføring kan være helt i orden, men det er vigtigt, at sammenligningen er korrekt, relevant og i øvrigt kan dokumenteres. Ellers bliver forbrugerne jo vildledt, når de skal beslutte, hvor de vil købe deres varer.”
”Det er vildledende overfor forbrugerne, hvis en butik markedsfører sine produkter som billigere end konkurrenternes på et udokumenteret sammenligningsgrundlag. Det udsætter samtidig de virksomheder, der sælger de samme produkter, for en unfair konkurrence”.
Om markedsføringslovens § 3 om vildledning
Ifølge markedsføringslovens § 3 må virksomheder ikke anvende vildledende eller urigtige oplysninger eller udelade væsentlige informationer i markedsføringen, hvis det er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes økonomiske adfærd på markedet.
Du kan læse mere på forbrugerombudsmandens hjemmeside her
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →