Manglende overholdelse af lagringsperioder resulterede i en bøde på 1,75 millioner
Et stort forsikringsselskab havde ifølge det franske datatilsyn opbevaret persondata i en længere periode, end de havde angivet. Selv om virksomheden efterfølgende havde vedtaget en række overholdelsesforanstaltninger, medførte dens overtrædelse af databeskyttelsesreglerne en betydelig bøde.
Ifølge det såkaldte opbevaringsbegrænsningsprincip, må persondata ikke blive opbevaret længere end nødvendigt. Det betyder blandt andet, at det er nødvendigt at overveje, hvad formålet med dataopbevaringen er. Derudover bør virksomheder udarbejde en lagringspolitik, der så vidt muligt beskriver standard lagringsperioder.
I sagen fandt det franske datatilsyn, at et stort forsikringsselskab, som var en del af en koncern med omkring 15 millioner kunder, havde opbevaret persondata længere end de angivne lagringsperioder. Selv om virksomheden havde en politik herom, var den ikke blevet implementeret i deres IT-system. Virksomheden havde konsekvent opbevaret potentielle kunders data længere end den maksimale periode på tre år og havde i visse tilfælde opbevaret oplysningerne i op til fem år. Virksomheden havde opbevaret eksisterende kunders data længere end den maksimale opbevaringsperiode på fem år efter endt kontrakt. De eksisterende kunders data omfattede blandt andet følsomme helbredsoplysninger og havde i visse tilfælde været opbevaret i op til 30 år.
Udover overtrædelse af opbevaringsbegrænsningsprincippet, havde virksomheden heller ikke overholdt sine informationsforpligtelser. De to overtrædelser udgjorde til sammen et så stort brud på de gældende databeskyttelsesregler, at det resulterede i en bøde på 1,75 millioner euro.
Hvordan fastsættes passende lagringsperioder?
Selv om data bliver indsamlet og behandlet lovligt, må det ikke blive opbevaret længere end nødvendigt. Ved at sikre effektive sletninger eller anonymiseringer i overensstemmelse med opbevaringspolitikker, kan virksomheder reducere risikoen for, at oplysningerne bliver unødvendige, forældede eller forkerte.
Når passende lagringsperioder skal fastsættes, bør de gældende forældelses- og bogføringsregler blive anvendt til at fastsætte den maksimale lovlige tidsperiode. Det vil i de fleste situationer medføre, at virksomheder kan opbevare data i tre til fem år, mens andre kategorier af data, som overvågningsmateriale og jobansøgninger, kun kan blive opbevaret i meget kortere perioder. Det betyder, at lagringsperioder i stort omfang vil afhænge af hvilket lovlige grundlag, der blev anvendt til at behandle oplysningerne i første omgang.
IUNO mener
Når virksomheder udarbejder lagringspolitikker, bør virksomheder grundigt overveje formålet med at opbevare oplysningerne. Derudover bør virksomheder bruge et mere vagt sprog til at fastsætte, at data bliver opbevaret så længe, det er nødvendigt, og bruge mere detaljeret information, der systematisk definerer perioderne for sletninger eller anonymiseringer.
IUNO anbefaler, at virksomheder også overvejer formålet med indsamlingen af data i første omgang, idet det anvendte lovlige grundlag til et vist punkt kan hjælpe med at fastsætte strømlinede opbevaringsperioder. For eksempel bør data som blev behandlet på grundlag af samtykke blive slettet, når samtykket bliver trukket tilbage, medmindre et andet lovligt grundlag kan blive anvendt i stedet.