Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Må I optage telefonsamtaler i henhold til GDPR?

WTC advokaterne
20/08/2021
Må I optage telefonsamtaler i henhold til GDPR?
WTC advokaterne logo
Det kan være fordelagtigt for virksomheder og offentlige myndigheder at optage telefonsamtaler, f.eks. med henblik på at kunne dokumentere mundtlige aftaler eller uddanne nye medarbejdere. Men hvordan overholder I GDPR, når I optager jeres telefonsamtaler?

En ny afgørelse fra Datatilsynet sætter fokus på, hvad du som virksomhed skal være opmærksom på, når I ønsker at optage jeres telefonopkald.

Optagelse af telefonsamtaler uden samtykke


Sagen tog sit udgangspunkt hos Erhvervsstyrelsen, der siden 2018 havde optaget alle indgående telefonopkald til styrelsens kundecenter.


Erhvervsstyrelsen havde to formål med at optage telefonsamtalerne:


  1. At beskytte medarbejdere mod trusler, da telefonsamtalerne således kunne bruges som dokumentation ved en evt. politianmeldelse.
  2. At bruge optagelserne til at oplære og uddanne kundecentrets medarbejdere.  

Optagelserne skete uden samtykke fra de registrerede.


Afgørelse i sagen

Datatilsynet udtalte i afgørelsen alvorlig kritik af Erhvervsstyrelsens optagelse af telefonsamtaler.  


Datatilsynet lagde blandt andet vægt på, at det ikke var nødvendigt for styrelsen, at optage samtlige indgående opkald. Datatilsynet anså ikke trusler mod medarbejdere som en stor risiko, taget Erhvervsstyrelsens myndigheds- og vejledningsopgaver i betragtning, og derfor var dette ikke en gyldig grund til at optage samtlige telefonopkald uden samtykke.


Datatilsynet fandt desuden, at optagelser af telefonsamtaler til brug for uddannelse af Erhvervsstyrelsens medarbejdere, alene kunne ske ved indhentelse af samtykke fra de registrerede.


Læs hele afgørelsen her.


Hvornår må I optage telefonsamtaler?

Udgangspunktet er, at man skal indhente samtykke fra de registrerede, når man ønsker at optage telefonsamtaler.

Ifølge Datatilsynet kan optagelse af telefonsamtaler uden samtykke kun ske undtagelsesvis. Det kan eksempelvis være gyldigt at optage telefonsamtaler uden samtykke, hvis det i høj grad er i den registreredes interesse, eller hvis din virksomhed har behov for at kunne dokumentere telefonsamtalers indhold, og at dette behov ikke kan opfyldes på anden måde end at optage dem.


Hvis du ønsker at optage telefonsamtaler med henblik på at bruge optagelserne til at oplære og uddanne medarbejdere, så kan dette som udgangspunkt kun gøres via et samtykke fra den registrerede.  Medmindre du arbejder i eksempelvis akut- og redningsbranchen, hvor løbende uddannelse af medarbejderne i høj grad er i den registreredes interesse, hvorfor der ikke nødvendigvis skal indhentes samtykke til optagelse af disse samtaler.


Optagelse af telefonsamtaler adskiller sig fra andre behandlinger af persondata, da den dataansvarlige ikke på forhånd kan vide, hvordan samtalen vil udvikle sig. Hvis din virksomhed ofte modtager telefoniske trusler, der skal kunne videregives til politiet så nøjagtigt, at telefonnoter ikke er nok, kan dette også være en gyldig grund til at optage telefonsamtaler uden samtykke.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Vi sætter fokus på overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande, herunder overførsler til USA baseret på den nye aftale mellem EU og USA.
4 år med GDPR
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
4 år med GDPR
Hvordan ligger landet 4 år efter ikrafttrædelsen af Databeskyttelsesforordningen?
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Borgere havde ret til indsigt i navn på utilsigtet modtager
Borgere havde ret til indsigt i navn på utilsigtet modtager
07/10/2024
Persondata
Datatilsynet giver alvorlig kritik, påbud og advarsel i sagen om Dansk Retursystem pant-app
Datatilsynet giver alvorlig kritik, påbud og advarsel i sagen om Dansk Retursystem pant-app
09/10/2024
Persondata
Tilstrækkelighedsafgørelsen for EU-U.S. Data Privacy Framework er nu evalueret for første gang
Tilstrækkelighedsafgørelsen for EU-U.S. Data Privacy Framework er nu evalueret for første gang
10/10/2024
Persondata
EDPB vedtager udtalelse om den dataansvarliges forpligtelser ved brug af databehandlere
EDPB vedtager udtalelse om den dataansvarliges forpligtelser ved brug af databehandlere
10/10/2024
Persondata
Kræftens Bekæmpelse idømt bøde i GDPR-sag
Kræftens Bekæmpelse idømt bøde i GDPR-sag
11/10/2024
Persondata
EDPB har vedtaget en vejledning om interesseafvejningsreglen
EDPB har vedtaget en vejledning om interesseafvejningsreglen
21/10/2024
Persondata
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted