Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Må du bruge konkurrentens varemærke i Google AdWords?

Dansk Erhverv
26/06/2015
Må du bruge konkurrentens varemærke i Google AdWords?


Sø- og Handelsretten har i en nylig afsagt dom igen understreget, at det kan være en overtrædelse af både markedsføringsloven og varemærkeloven, at anvende andres kendetegn som ”AdWord”.

Når internetbrugere søger efter varer eller tjenesteydelser ved at indtaste et søgeord i en søgemaskines søgefelt generes ofte to slags resultater. De ”naturlige” søgeresultater, som på en eller anden måde indeholder eller er knyttet til det indtastede ord, og en række annoncer, som indeholder link til hjemmesider (søgeordsreklamer/AdWord).


Pas på med at bruge andres forretningskendetegn i søgeordsreklamer

Brugen af andres forretningskendetegne er retmæssig, hvis visse betingelser er opfyldt. Det følger således af praksis fra EU Domstolen og de danske domstole at anvendelsen af andres forretningskendetegn kun er retsstridig, hvis den pågældende reklame ikke - eller kun med vanskelighed - giver den gennemsnitlige internet bruger mulighed for at gøre sig bekendt med, om de i annoncen omhandlede varer eller tjenesteydelser hidrører fra varemærkeindehaveren, eller tværtimod hidrører fra tredjemand.


Blev konkurrentens varemærke brugt retsstridigt?


I sagen for Sø- og Handelsretten, som vedrørte to virksomheder, der begge solgte emballageløsninger, havde virksomheden Fritex Emballage ApS (herefter ”Fritex Emballage”) anvendt en del af STOK Emballage K/S’ (herefter ”STOK Emballage”) firmanavn som ”AdWord”.

Ved en søgning på internettet efter ”STOK” blev internetbrugeren således bl.a. præsenteret for en annonce for Fritex Emballage. Ved vurderingen af om Fritex hermed krænkede STOK Emballages varemærkerettigheder, lagde retten vægt på, at Fritex' annonce, der blev vist, når der blev søgt på ordet “STOK”, i sin overskrift anvendte ordet “Emballage”, der var den varegruppe, som ordmærkets registrering var omfattet af, og som STOK Emballage var kendt for. Retten lagde endvidere vægt på, at Fritex i annonceteksten alene identificerede sig med en henvisning til sin hjemmeside, og at det var muligt hos STOK Emballage at købe hovedparten af de produkter, som Fritex forhandlede, og som var angivet i annonceteksten.


Sø- og Handelsretten: Fritex havde krænket STOK Emballages varemærke

På denne baggrund fandt Sø- og Handelsretten, at Fritex at havde gjort det vanskeligt for en gennemsnitlig internetbruger at afgøre, om annoncen hidrørte fra STOK Emballage eller på anden vis var forbundet med selskabet. Fritex havde dermed krænket STOK Emballages varemærkeret, jf. varemærkelovens § 4, stk. 1

For at lette Fritex Emballage administration havde Fritex Emballage givet fuldmagt til Google, således at Google havde mulighed for at bl.a. at tilføje ”AdWords”. Under sagen kom det ikke frem, hvorvidt det var Fritex Emballage selv eller Google, der havde tilføjet ”STOK” som ”AdWord”.
Ud over en krænkelse af varemærkeloven fastslår Sø-og Handelsretten helt kort, at der også er sket en overtrædelse af markedsføringslovens §§ 1 og 18.

Som følge af overtrædelserne blev Fritex Emballage dømt til at betale kr. 5.000 i erstatning og vederlag til STOK Emballage samt sagens omkostninger, som blev fastlagt til kr. 10.500. Baggrunden for den forholdsvis lave erstatning og vederlag til STOK Emballage var oplysninger i sagen om, at krænkelsen havde stået på i en periode på tre år, men at der i denne periode kun havde været få klik på annoncen fra Fritex Emballage.


Bemærkninger til dommen


Dommen fra Sø- og Handelsretten ligger på linje med en række tidligere danske domme. Det følger dermed af retspraksis, at det kan være retsstridigt at benytte andres forretningskendetegn i forbindelse med søgeordsreklamer.

Retsstridigt brug af andres forretningskendetegn i forbindelse med søgeordsreklamer bliver af domstolene behandlet på linje med hver anden retsstridig krænkelse af andres forretningskendetegn. Brugen af ”AdWords” mv. indtager dermed ikke nogen særstatus i dansk ret.

Er forretningskendetegnet ikke varemærkebeskyttet vil det alene være en overtrædelse af markedsføringslovens § 1 og 18. Markedsføringslovens § 18 beskytter erhvervsdrivendes forretningskendetegn imod at blive brugt af andre, og en overtrædelse af § 18 er tillige en overtrædelse af lovens § 1 om ”god markedsføringskik”.  Hvis forretningskendetegnet tillige er varemærkebeskyttet, vil anvendelse også være en overtrædelse af varemærkeloven.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Dansk Erhverv logo
København
Børsen
1217 København K
33 74 60 00
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Finanstilsynet skærper fokus på markedsføring af investeringsprodukter og -services
Finanstilsynet skærper fokus på markedsføring af investeringsprodukter og -services
06/05/2025
Finansiering og bankret, E-handel og markedsføring
Andel Energi oplyste ikke forbrugere klart og forståeligt om variabelt pristillæg
Andel Energi oplyste ikke forbrugere klart og forståeligt om variabelt pristillæg
06/05/2025
E-handel og markedsføring
Fælles vejledning om cookies og databeskyttelse
Fælles vejledning om cookies og databeskyttelse
19/05/2025
Persondata, E-handel og markedsføring
Prismarkedsføring – Hvad må man egentlig?
Prismarkedsføring – Hvad må man egentlig?
28/05/2025
E-handel og markedsføring
Folketinget har vedtaget ændringer til markedsføringsloven med skærpede krav til miljøudsagn
Folketinget har vedtaget ændringer til markedsføringsloven med skærpede krav til miljøudsagn
10/06/2025
E-handel og markedsføring
Tesla betaler bøde for at vildlede om pris og lån ved bilkøb
Tesla betaler bøde for at vildlede om pris og lån ved bilkøb
I går
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
[email protected]
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted