En 17,6 kilometers sænketunnel, en firesporet motorvej og en tosporet elektrificeret jernbane. Det er nogle af de etableringsarbejder, som lovforslaget til den faste forbindelse mellem Skandinavien og Tyskland lægger op til.
Transportministeriet har den 28. november 2014 sendt lovforslaget for Femern Bælt-forbindelsen med tilhørende landanlæg i Danmark i offentlig høring. Dermed er en vigtig milepæl nået.
Lovforslaget giver Femern A/S og A/S Femern Landanlæg bemyndigelse til at anlægge og drive en sænketunnel under Femern Bælt med tilhørende landanlæg.
Lovforslaget indebærer i hovedtræk:
- Etablering af en sænketunnel under Femern Bælt med de umiddelbart tilknyttede jernbane- og vejstrækninger mv. Etableringen bliver gennemført som en firesporet motorvej og en tosporet elektrificeret jernbaneforbindelse placeret i en ca. 17,6 km lang sænketunnel.
- Etablering af vej og jernbane på dansk og tysk territorium, som skal forbinde tunnelen til den eksisterende motorvej og jernbane i begge lande.
- Etablering af et betalingsanlæg, der skal placeres på den danske side af tunnelen.
Lovforslaget indebærer desuden en udbygning og opgradering af jernbaneanlægget fra Vordingborg til Masnedø og fra Orehoved til syd for Holeby. Jernbanen bliver tosporet, elektrificeret og udbygget, så det vil være muligt at køre op til 200 km/t på strækningen mellem København og Puttgarden i Tyskland. Der bliver etableret nyt signalanlæg på strækningen og en ny, fast dobbeltsporet bro over Masnedsund og en enkeltsporet klapbro over Guldborgsund.
Anlægget og driften af projektet kan i et nærmere bestemt omfang overlades til Banedanmark, Vejdirektoratet eller institutioner under Miljøministeriet.
Fristen for at komme med bemærkninger til lovforslaget er mandag den 5. januar 2015.
Udkast til lovforslaget kan læses
her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →