Forbrugerombudsmanden har netop udgivet en vejledning om, hvordan man kan opnå samtykke til markedsføring gennem konkurrencer uden at overtræde markedsføringsloven.
Det skal være tydeligt for forbrugeren, at der gives samtykke til markedsføring
Forbrugeren skal være klar over, at deltagelse i konkurrencen kræver, at forbrugeren samtykker til modtagelse af markedsføringsmateriale. Kravet vil være opfyldt, når oplysningen om samtykket:
- er angivet i en overskrift eller hvis der bruges samme skriftstørrelse om samtykket, som der bruges om konkurrencen
- kommer i forlængelse af oplysningen om konkurrencen, og oplysningerne har samme blikfang
- kan læses uden, at man skal scrolle ned på siden
Kravet vil derimod ikke være opfyldt, når oplysningen om samtykket:
- står med småt
- er uklart eller tvetydigt formuleret
- er gemt væk i konkurrencebetingelserne, i persondatapolitikken, eller i andre vilkår
Herudover må afkrydsningsfelter om samtykke til markedsføring ikke være afkrydset på forhånd, og samtykket kan ikke gives ved, at der klikkes videre til næste side i en tilmeldingsformular.
Andre regler for konkurrencer
Husk også, at I som virksomhed skal give forbrugeren en række oplysninger om konkurrencevilkårene og jeres virksomhed, når I udbyder konkurrencer.
Læs forbrugerombudsmandens vejledning
her