I den nye markedsføringslov, som trådte i kraft den 1. juli 2017, er §§ 1 og 19 flyttet til §§ 3 og 23. Det kan derfor være en god ide at gennemgå virksomhedens standarddokumenter, så henvisninger til markedsføringsloven i ansættelseskontrakter, opsigelsesbreve, fratrædelsesaftaler mv. bliver korrekte fremover. Da bestemmelserne ikke har ændret indhold, er det ikke nødvendigt at ændre allerede gældende kontrakter.
Den 1. juli 2017 trådte den nye markedsføringslov i kraft. Formålet med lovændringen er at gøre markedsføringsloven mere overskuelig og samtidig sikre, at Danmark overholder den gældende EU-regulering. Den nye lov har skabt bedre rammer for forbrugerne og forbedret konkurrencevilkårene for virksomheder.
§§ 1 og 19 er flyttet til §§ 3 og 23
Arbejdsgivere bør være opmærksomme på markedsføringsloven, da den sikrer beskyttelse mod udnyttelse af arbejdsgivers erhvervshemmeligheder. Forbuddet mod på en utilbørlig måde at skaffe sig kendskab til erhvervshemmeligheder og videregive eller uretmæssigt benytte sådanne erhvervshemmeligheder kunne tidligere findes i markedsføringslovens § 19. Denne bestemmelse er med lovændringen blevet flyttet til markedsføringslovens § 23.
Generalklausulen om god markedsføringsskik, som tidligere fandtes i markedsføringslovens § 1, stk. 1, er videreført i den nye markedsføringslovs § 3, stk. 1. Generalklausulen skal sikre, at den erhvervsdrivende udviser god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.
Ved ændringen af ovenstående paragrafnumre er der ikke tilsigtet en ændring i retstilstanden. Ændringen får dog betydning for henvisninger til markedsføringsloven i ansættelseskontrakter, opsigelsesbreve, fratrædelsesaftaler mv.
Kromann Reumert anbefaler, at virksomhedernes standarddokumenter gennemgås med henblik på at sikre, at der foretages de korrekte lovhenvisninger. Da bestemmelserne ikke har ændret indhold, vil det ikke være nødvendigt at ændre allerede gældende ansættelseskontrakter, men vi anbefaler, at korrekt henvisning foretages i nye ansættelseskontrakter og øvrige relevante dokumenter og politikker knyttet til ansættelsesforholdet.
Se den nye markedsføringslov
Det bemærkes, at den nye markedsføringslov allerede i det kommende år forventes at blive ændret på flere væsentlige områder. Blandt andet forventes reglerne om erhvervshemmeligheder snart at udgå af markedsføringsloven og i stedet blive reguleret i en ny separat lov om forretningshemmeligheder, som forventes at få virkning i løbet af 2018. Kromann Reumert følger udviklingen herom.
Se Kromann Reumerts generelle gennemgang af den nye markedsføringslov
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →