Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Højesteret: Ingen lønmodtagerstatus for forælder, der fungerede som støtteperson for voksen søn

Kromann Reumert
10/04/2025
Højesteret: Ingen lønmodtagerstatus for forælder, der fungerede som støtteperson for voksen søn
Kromann Reumert logo
Højesteret har netop i dag, den 3. april 2025, afgjort, at en far, der fungerede som støtteperson for sin søn med autisme, ikke kan betragtes som lønmodtager. Sagen har betydning for forståelsen af arbejdstidsloven og lønmodtagerbegrebet.

Sagen kort

Sagen handler om et forældrepar, der i en midlertidig periode havde deres voksne søn, A, som har atypisk autisme og OCD, boende i hjemmet, da A nægtede at vende tilbage til sit bosted efter en ferie i 2016. Mens kommunen søgte efter et nyt botilbud, blev der indgået en aftale mellem A's far, B, og kommunen om, at B i 30 timer om ugen skulle fungere som støtteperson for A. Udover det botilbud, som var stillet til rådighed, men som A ikke ønskede at vende retur til, og B's tilknytning som støtteperson, blev familien også tilbudt aflastning i kommunens dagtilbud, hvilket de takkede nej til. Kommunen søgte efter muligheder i hele landet og tilbød flere botilbud til forældrene (moderen var værge for A), som de takkede nej til. I sommeren 2016 blev A tilbudt endnu et botilbud, som familien accepterede. Kommunen betalte fra dette tidspunkt for pladsen på bostedet, men A flyttede først endeligt ind på bostedet i sommeren 2017.


Aftalen mellem B og kommunen blev dermed forlænget flere gange, og med aftalen modtog B et honorar på 6.000 kr. om ugen (svarende til 30 timer af 200 kr.) for støtte til A i forbindelse med udadrettede aktiviteter. B mente dog, at hans arbejdstid langt oversteg en gennemsnitlig arbejdstid på 48 timer over en periode på fire måneder som fastsat i arbejdstidsloven, og at han derfor havde krav på godtgørelse. 


Arbejdstidsloven gælder alene for lønmodtagere og har til formål at sikre lønmodtagere nogle generelle forhold om arbejdstid. Det var derfor i første omgang afgørende for sagen, om B kunne anses for at være lønmodtager eller ej. Efter arbejdstidslovens § 2, stk. 1 er en lønmodtager defineret som "en person, der mod vederlag udfører arbejde i et tjenesteforhold".


Hvad kendetegner en lønmodtager?

Der findes ingen entydig fælles definition af en "lønmodtager". Lønmodtagere karakteriseres ved at udføre personligt arbejde mod vederlag i et tjenesteforhold. Der kan blandt andet lægges vægt på følgende momenter:


  • Arbejdsgiveren har en instruktions- og kontrolbeføjelse i forhold til den arbejdsudførende – der er et over/underordnelsesforhold
  • Den arbejdende har ingen større økonomisk risiko eller vinding ved arbejdet
  • Den arbejdende har en personlig arbejdspligt (og kan ikke lade arbejdet udføre af en anden person)
  • Arbejdsgiveren indeholder A-skat og AM-bidrag af det udbetalte vederlag.


B mente, at der med aftalen var etableret et lønmodtagerforhold mellem ham og kommunen, da den betaling, han modtog, blev beskattet som A-indkomst, da aftalen var udfærdiget på en blanket kaldet "medarbejdertilgang", og da der endvidere blev anvendt ansættelsesretlig terminologi i aftalen. B, som i perioden 2016-2017 var arbejdssøgende, skulle i øvrigt ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet i den periode, han fungerede som støtteperson for sin søn.


Kommunen mente ikke, at der var tale om et lønmodtagerforhold henset til de konkrete omstændigheder i sagen, blandt andet fordi B selv tilrettelagde støtten af sønnen, og B derfor hverken var underlagt instruktions- eller kontrolbeføjelse fra kommunen. Der var tale om en økonomisk bevilling til støtte for A efter serviceloven, hvorfor der også var tale om honorar og ikke løn. B kunne herunder selv tilrettelægge arbejdstiden og de udadrettede aktiviteter med sønnen.


I tillæg hertil mente kommunen heller ikke, at 48-timers-reglen var overskredet, fordi der netop var indgået en klar aftale om bevilling på 30 timer ugentligt, samtidig med at der var stillet et botilbud til rådighed for A, ligesom der blev tilbudt aflastning i kommunens dagtilbud. Den omsorg, B ydede til A ud over de aftale 30 timer ugentligt, måtte derfor efter kommunens opfattelse betragtes som familiemæssig samvær.


Byretten og landsrettens dom i sagen

Byretten i Aarhus fandt, at der ikke med aftalen mellem B og kommunen var etableret et tjenesteforhold, og at der derfor ikke bestod et egentligt ansættelsesforhold mellem parterne. Byretten lagde vægt på, at B ikke var underlagt kommunens instruktioner, og at der ikke var særlige krav til rapportering eller tilsyn. Derfor kunne B ikke betragtes som lønmodtager, og han var derfor ikke omfattet af arbejdstidslovens § 4, stk. 1, og der var derfor ikke var grundlag for tilkendelse af godtgørelse efter arbejdstidslovens § 8, stk. 1.


B ankede sagen til Vestre Landsret, som stadfæstede byrettens dom. Landsretten fandt dog i modsætning til byretten konkret, at B var ansat af kommunen i et tjenesteforhold, og at han var omfattet af lønmodtagerbegrebet i henhold til arbejdstidslovens § 2, stk. 1. Landsretten nåede dog frem til, at de ekstra timer, han arbejdede - udover de aftalte 30 timer ugentligt - var en konsekvens af, at han og hans hustru trods flere botilbud fra kommunen valgte at have A boende hjemme. Landsretten påpegede, at det klart var beskrevet i aftalen mellem B og kommunen, at B modtog betaling for 30 timer ugentligt, samt at kommunen i perioden havde afvist at yde bevilling til flere timer. Landsretten fandt derfor, at B ikke havde krav på godtgørelse for overarbejde, da hans gennemsnitlige arbejdstid i ansættelsesforholdet ikke oversteg de aftalte 30 timer om ugen.


Højesterets afgørelse

Højesteret bemærkede indledningsvist, at arbejdstagerbegrebet i arbejdstidsloven skulle fastlægges i overensstemmelse med i EU-retten, og at det følger heraf, at et ansættelsesforhold forudsætter et over- og underordnelsesforhold mellem arbejdstageren og arbejdsgiveren.


Højesteret mente i den konkrete sag, at kommunen ikke nærmere havde beskrevet, hvad støtten til A skulle indeholde, hvornår på døgnet, den skulle udføres, eller på anden måde udarbejdet handleplaner eller lignende for den støtte til sønnen, som B skulle efterleve. På den baggrund mente Højesteret, at der ikke var etableret et over- og underordnelsesforhold mellem B og kommunen, og B kunne ikke i denne konkrete situation betragtes som lønmodtager i arbejdstidslovens forstand.


Af denne grund fandt arbejdstidsloven ikke anvendelse på forholdet, hvorfor 48-timers reglen i lovens § 4, skt. 1 heller ikke var brudt.


Højesteret bemærkede endvidere, at B efter aftale med kommunen ikke var forpligtet til at arbejde mere end 30 timer om ugen, og kommunen havde heller ikke pålagt B at arbejde mere, men tværtimod afvist dette. Af disse årsager kunne der ikke foreligge et brud på arbejdstidsloven selv i en situation, hvor B var blevet anset som lønmodtager. 


Vores bemærkninger

Ved afgørelsen af, om der er tale om et lønmodtagerforhold eller ej, foretager Højesteret en indgående vurdering af de rammer der var gældende for B's virke i de aftalte 30 timer. Da rammerne var meget frie, blev der ikke etableret et over- og underordnelsesforhold, og dermed havde B ikke lønmodtagerstatus. Det forhold, at der i aftalegrundlaget mellem parterne i nogen grad var benyttet ansættelsesretlige udtryk, kunne ikke føre til et andet resultat.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Virksomheder skal informere myndighederne om masseafskedigelser, før de gælder
Virksomheder skal informere myndighederne om masseafskedigelser, før de gælder
15/04/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Højesteret: Afskedigelse i forbindelse med forestående fertilitetsbehandling var i strid med ligebehandlingslovens § 4
Højesteret: Afskedigelse i forbindelse med forestående fertilitetsbehandling var i strid med ligebehandlingslovens § 4
24/04/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Virksomhed skulle ikke tilpasse sig medarbejders behov for hjemmearbejde
Virksomhed skulle ikke tilpasse sig medarbejders behov for hjemmearbejde
28/04/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Seks måneders godtgørelse til opsagt medarbejder i planlagt fertilitetsbehandling
Seks måneders godtgørelse til opsagt medarbejder i planlagt fertilitetsbehandling
02/05/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Højesteret: Ulykke på hjemmearbejdsplads var en arbejdsskade
Højesteret: Ulykke på hjemmearbejdsplads var en arbejdsskade
05/05/2025
Ansættelses- og arbejdsret, Forsikring og erstatning
Medarbejdere skulle tåle nyt arbejdssted trods længere transporttid
Medarbejdere skulle tåle nyt arbejdssted trods længere transporttid
09/05/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
[email protected]
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted