Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Har du styr på reglerne for prismarkedsføring i forbindelse med Black Friday, Cyber Monday eller juletilbud?

Focus Advokater
21/12/2023
Har du styr på reglerne for prismarkedsføring i forbindelse med Black Friday, Cyber Monday eller juletilbud?
Focus Advokater logo
Bruger du ord som ”tilbudspris”, ”Black Friday”, ”juletilbud” eller andre salgsfremmende udtryk i forbindelse med din markedsføring over for forbrugere, skal du være opmærksom på, at der findes regler for, hvor længe du som virksomhed må markedsføre dine tilbud, og hvilke priser du må sammenligne med. Overholdes reglerne ikke, er der tale om vildledende markedsføring, der i værste fald kan medføre bøde eller anden straf.

Hvad siger reglerne om prismarkedsføring?

Prismarkedsføringsreglerne stiller krav om, at du som virksomhed altid skal angive varens normalpris, når du laver en direkte eller indirekte prisnedsættelse. Det betyder, at når du markedsfører dine varer på en måde, der indikerer, at varerne tidligere har været dyrere - f.eks. ved brug af ord som ”Black Friday”, ”Cyber Monday”, ”tilbudspriser”, ”kampagnepriser” - skal du altid angive varens ”normalpris”.  Normalprisen er den laveste pris, som virksomheden har anvendt for varen i en periode på mindst 30 sammenhængende dage forud for annonceringstidspunktet.


Hvis du ikke angiver varens normalpris ved markedsføring om prisnedsættelser, kan din markedsføring være vildledende og dermed udgøre en overtrædelse af markedsføringsloven. Overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsbestemmelser kan straffes med bøde og fængsel.


En prissammenligning anses som udgangspunkt ikke for vildledende, hvis man overholder følgende to betingelser:

  1. Den normalpris, der i tilbudsangivelsen sammenlignes med, har været gældende i en periode på mindst 30 sammenhængende dage forud for annonceringstidspunktet, og
  2. Kravene til tilbudsperiodens varighed er opfyldt.


Hvad er normalpris og normalprisens varighed?

Udgangspunktet er, at prisbesparelsen skal vurderes op mod normalprisen. Normalprisen anses som den laveste pris, som en vare har kostet i en periode på mindst 30 sammenhængende dage forud for tilbudstidspunktet. Når en vare sættes på tilbud, skal varen have været udbudt til sin normalpris i 30 sammenhængende dage, før der må markedsføres besparelsesudsagn.


Hvis prisen har varieret inden for de seneste 30 dage op til tilbudstidspunktet, medfører det en afbrydelse af normalprisens varighed, hvorfor der kun må sammenlignes med den laveste pris, som varen har haft inden for de seneste 30 dage. Det er i den sammenhæng uden betydning, hvor lang tid denne laveste pris har været gældende.


Derfor vil selv en helt kortvarig prisnedsættelse, som f.eks. Black Friday eller Cyber Monday, medføre en afbrydelse af normalprisperioden. Dette betyder, at hvis en vare f.eks. har været på tilbud i forbindelse med Black Friday (typisk sidste fredag i november), vil den pris, som varen har været udbudt til under Black Friday blive anset for normalprisen de følgende 30 dage. Hvis varen skal sættes på tilbud igen, f.eks. op til jul, er det i eksemplet Black Friday prisen, der skal bruges som sammenligningsgrundlag for det nye (jule)tilbud. Hvis der i tilbuddet angives en højere normalpris end den, varen har været udbudt til inden for de seneste 30 dage, er der tale om vildledende markedsføring.

Hvornår er min tilbudsperiodes varighed opfyldt?

Kravene til tilbudsperiodens varighed er opfyldt, hvis prisen kun markedsføres som en nedsat pris i en periode op til 10 dage. Man må dog gerne markedsføre sin vare med en nedsat pris efter de 10 dage, hvis man ved tilbudsperiodens begyndelse gør opmærksom på varigheden eller ved en eventuel forlængelse af tilbuddet oplyser, at der er tale om en forlængelse. Markedsføringen af tilbudsprisen som værende en nedsat pris, må under alle omstændigheder højst være gældende i en periode svarende til halvdelen af den periode, hvori normalprisen sammenhængende har været gældende. Det betyder, at tilbudsperioden i praksis som udgangspunkt ikke kan strække sig mere end 15 dage i forhold til ”30 dages reglen”.

Særlige undtagelser

Der kan være særlige undtagelser til reglerne, hvis ens varer kan anses for at blive forringet eller forældet hurtigt eller hvis prissammenligning angår fast ejendom, brændstof, finansielle tjenesteydelser, indkvartering på hoteller og lignende samt pakkerejser. Der kan også være særlige undtagelser, hvis der er tale om progressive prisnedsættelser, introduktionstilbud, pakketilbud, ophørsudsalg, restpartier, outlet m.fl.


Andre salgsfremmende udtryk som ”kun”, ”chokpris”, ”super billigt” indikerer nødvendigvis ikke en prisnedsættelse, hvorfor der som udgangspunkt ikke kræves en før-pris sammenligning. Udtrykkene må dog kun benyttes, hvis de har et reelt indhold, hvilket betyder, at købet skal være særlig fordelagtigt.


Du kan læse mere om prismarkedsføring i Forbrugerombudsmandens retningslinjer her.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Focus Advokater logo
Odense
Cortex Park Vest 3
5230 Odense M
63 14 20 20
mail@focus-advokater
Kolding
Toldbodgade 10, 4
6000 Kolding
Svendborg
Havnepladsen 3 A
5700 Svendborg
København
Amaliegade 40 B, 2
1256 København K
Hamborg
Grimm 8
D-20457 Hamburg
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
03/04/2024
E-handel og markedsføring, Immaterialret
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
08/04/2024
E-handel og markedsføring
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
09/04/2024
Immaterialret, E-handel og markedsføring
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
04/04/2024
E-handel og markedsføring, EU-ret, Finansiering og bankret
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
15/04/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted