Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Generaladvokaten: Manglende meddelelse om kollektive afskedigelser til den relevante myndighed medfører, at opsigelserne ikke har fået virkning

Kromann Reumert
31/03/2025
Generaladvokaten: Manglende meddelelse om kollektive afskedigelser til den relevante myndighed medfører, at opsigelserne ikke har fået virkning
Kromann Reumert logo
Generaladvokaten har i sit forslag til afgørelse af en tysk sag den 27. februar 2025 taget stilling til konsekvenserne af manglende meddelelse ved kollektive afskedigelser. Generaladvokaten understreger, at en manglende meddelelse kan få den konsekvens, at der kræves en ny opsigelse efter korrekt meddelelse. Sagen, der forsat afventer EU-Domstolens afgørelse, kan potentielt få store økonomiske konsekvenser for virksomheder, der ikke overholder proceduren.

Sagens omstændigheder

Sagen drejer sig om en virksomhedsbetinget opsigelse i en insolvent virksomhed, hvor kuratoren for boet efter virksomheden opsagde en medarbejder uden forinden at have givet den påkrævede meddelelse om kollektiv afskedigelse.


Ifølge tysk ret skal en arbejdsgiver informere arbejdsformidlingen ("Agentur für Arbeit") inden et nærmere antal medarbejdere afskediges inden for 30 dage. I dette tilfælde afskedigede kuratoren mere end det fastsatte antal medarbejdere i denne periode, men uden at give den fornødne meddelelse. 


Reglen om meddelelse ved kollektive afskedigelser gennemfører forpligtelsen i direktiv om kollektive afskedigelser, men hverken den tyske regel eller direktivet indeholder udtrykkelige bestemmelser om sanktioner ved fejl i proceduren.


Spørgsmålet i sagen er, hvorvidt den manglende meddelelse enten medfører, at afskedigelsen er ugyldig, eller om afskedigelsens retsvirkninger først indtræder fra det tidspunkt, hvor korrekt meddelelse om kollektive afskedigelser er givet - det vil sige, når "afskedigelsesblokeringen" er ophørt. 


Procedurereglerne ved kollektive afskedigelser

Direktiv 98/59/EF om kollektive afskedigelser fastsætter en række procedureregler, der skal iagttages, hvis de pågældende tærskler for kollektive afskedigelser overskrides. 


Disse procedureregler består af to led: 1) høring og konsultation af lønmodtagerrepræsentanterne i virksomheden, og 2) underretning til en kompetent myndighed i medlemsstaten om de påtænkte afskedigelser. Afskedigelserne vil ifølge direktivets artikel 4 først få virkning tidligst 30 dage efter, at meddelelsen er givet til den kompetente myndighed ("karensperioden").


I denne sag er det navnlig andet led af processen om kollektive afskedigelser, der er i centrum.


I dansk ret er direktivets artikel 4 implementeret ved §§ 7-9 i lovbekendtgørelse 2010-03-22 nr. 291 om varsling mv. i forbindelse med afskedigelser af større omfang.


Generaladvokatens forslag til afgørelse

Generaladvokaten har i sit forslag til afgørelse indledningsvist bemærket, at sagen omhandler de retlige konsekvenser af den manglende overholdelse af forpligtelsen til at give meddelelse til den kompetente offentlige myndighed. Sagen angår i den forbindelse navnlig retsvirkningerne af den karensperiode, der er fastsat, samt muligheden og betingelserne for en efterfølgende lovliggørelse af den situation, der følger af den manglende meddelelse.


Forpligtelsen til at give meddelelse til den kompetente myndighed

Generaladvokaten mener ikke, at der efter ordlyden af bestemmelsen er nogen tvivl om, at opsigelsen af en ansættelseskontrakt først kan bringe ansættelsesforholdet til ophør efter udløbet af karensperioden.


Videre mener generaladvokaten, at karensperioden har den retlige konsekvens at suspendere virkningerne af ansættelsesforholdets ophør for hver arbejdstager, der er berørt af en kollektiv afskedigelse. Dette giver den kompetente offentlige myndighed tid til at undersøge mulige løsninger i overensstemmelse med direktivet. Myndigheden kan derfor antage, at ansættelsesforholdet med de berørte arbejdstagere ikke ophører før karensperiodens udløb. Formålet med denne proces ville derfor miste sin værdi, hvis et ansættelsesforhold kunne bringes til ophør inden udløbet af karensperioden.


Muligheden og betingelserne for efterfølgende berigtigelse af den forudgående meddelelse

Dernæst behandler generaladvokaten spørgsmålet om, hvorvidt en arbejdsgiver - der ikke har afgivet korrekt meddelelse - kan foretage en efterfølgende meddelelse med den virkning, at opsigelserne af de pågældende ansættelseskontrakter får virkning ved udløbet af karensperioden, uden at det er nødvendigt at foretage en ny opsigelse af ansættelseskontrakten.


Her mener generaladvokaten, at opsigelserne aldrig har fået virkning, da opsigelserne ikke kan foretages inden meddelelsen er givet.


En arbejdsgiver, der ikke har givet den nævnte meddelelse, må derfor først give meddelelsen til den kompetente myndighed, og derefter opsige arbejdstagerne på ny, hvortil opsigelserne tidligst får virkning 30 dage efter indgivelsen af meddelelsen.


Hvad viser generaladvokatens forslag til afgørelse?

Generaladvokatens forslag til afgørelse understreger vigtigheden af at overholde den formelle procedure for kollektive afskedigelser, da det potentielt vil kunne få store økonomiske konsekvenser for arbejdsgiver, såfremt opsigelserne, der sendes inden den foreskrevne myndighedsunderretning er iagttaget, ikke får virkning.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Virksomheder skal informere myndighederne om masseafskedigelser, før de gælder
Virksomheder skal informere myndighederne om masseafskedigelser, før de gælder
15/04/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Højesteret: Afskedigelse i forbindelse med forestående fertilitetsbehandling var i strid med ligebehandlingslovens § 4
Højesteret: Afskedigelse i forbindelse med forestående fertilitetsbehandling var i strid med ligebehandlingslovens § 4
24/04/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Virksomhed skulle ikke tilpasse sig medarbejders behov for hjemmearbejde
Virksomhed skulle ikke tilpasse sig medarbejders behov for hjemmearbejde
28/04/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Seks måneders godtgørelse til opsagt medarbejder i planlagt fertilitetsbehandling
Seks måneders godtgørelse til opsagt medarbejder i planlagt fertilitetsbehandling
02/05/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Højesteret: Ulykke på hjemmearbejdsplads var en arbejdsskade
Højesteret: Ulykke på hjemmearbejdsplads var en arbejdsskade
05/05/2025
Ansættelses- og arbejdsret, Forsikring og erstatning
Medarbejdere skulle tåle nyt arbejdssted trods længere transporttid
Medarbejdere skulle tåle nyt arbejdssted trods længere transporttid
09/05/2025
Ansættelses- og arbejdsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
[email protected]
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted