Det er i strid med markedsføringsloven, når virksomheder reklamerer med før- og nu-priser, når varen ikke har været solgt til normalpris over en længere periode.
Virksomheder kan ikke lovligt markedsføre fyrværkeri med tilbud, hvor før- og nu-priser indgår. Det skyldes, at varer skal have haft en normalpris, som det har været solgt til i en længere periode, for at det kan markedsføres med en tilbudspris. For sæsonvarer som fyrværkeri er det som udgangspunkt fire uger.
Netop fyrværkeri falder ind under kategorien sæsonvarer, og eftersom det ifølge fyrværkeriloven kun må sælges i perioden fra 15. – 31. december er det slet ikke muligt at sælge fyrværkeri i en periode på fire uger.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen udtaler i den sammenhæng:
”Virksomhederne må kun sælge fyrværkeri i en meget begrænset periode, og derfor kan de ikke reklamere med førpriser, uden at det er vildledende. Hvis en virksomhed reklamerer med besparelser på en sæsonvare, skal førprisen have været gældende i en periode på fire uger umiddelbart forud for tilbuddet.”
”Jeg har modtaget flere klager over vildledende prismarkedsføring op til nytår sidste år. Forbrugerne blev vildledt til at tro, at de opnåede en besparelse, der ikke kunne anses for at være reel. Jeg har derfor indskærpet reglerne over for de pågældende virksomheder.”
Forbrugerombudsmanden har for nylig revideret sine retningslinjer for prismarkedsføring. Du kan se de nye retningslinjer
her
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →