Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs NYT Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Forslag til whistleblower-direktiv vedtaget af EU-Parlamentet

Bird & Bird
15/10/2019
Forslag til whistleblower-direktiv vedtaget af EU-Parlamentet
Bird & Bird logo
I april 2019 vedtog Europa-Parlamentet et nyt whistleblower-direktiv, som – når endelig godkendt af Ministerrådet - vil indebære, at arbejdsgivere implementerer whistleblower-ordninger.

 

Direktivets formål

I april 2018 præsenterede Europa-Kommissionen et forslag til et direktiv med det formål at sikre effektiv beskyttelse mod repressalier, herunder disciplinære sanktioner overfor whistleblowere indenfor specifikke erhvervsområder. Efter vedtagelsen af whistleblower-direktivet i Ministerrådet - som forventes at blive godkendt i efteråret 2019 - har medlemsstaterne en frist på to år til at implementere direktivet i national lovgivning.

Direktivet forpligter både den private og den offentlige sektor til at indføre whistleblower-ordninger, der er tilgængelige for alle i virksomheden, og som gør det muligt for den enkelte medarbejder at rapportere anonymt. En whistleblowerordning kan administreres enten af virksomheden selv eller af en ekstern tredjepart. Med whistleblower-direktivet kræves det derfor, at mange flere arbejdsgivere, end hvad der gør sig gældende i dag, opretter en whistleblowerordning, da ordningen ikke alene vil være begrænset til overtrædelse af hvidvaskingsloven, loven om finansiel virksomhed eller anden særlig lovgivning.

Direktivet fastsætter minimumsstandarder for at sikre effektiv beskyttelse af områder, hvor overtrædelser af lovgivningen potentielt kan forårsage alvorlig skade på den offentlige interesse - herunder hvidvaskning af penge, offentlige indkøb, finansielle tjenester, produkt- og transportsikkerhed, folkesundhed og forbruger- og databeskyttelse.

Medmindre andet er fastsat i anden EU-lovgivning, er private virksomheder kun omfattet af direktivet, såfremt virksomheden har mindst 50 ansatte. Direktivet giver dog også medlemsstaterne mulighed for selv at fastlægge regler for, at direktivets regler også skal omfatte virksomheder med færre end 50 ansatte.

Whistleblower-ordningen giver medarbejderne mulighed for at vælge mellem at rapportere via virksomhedens egen whistleblower-ordning eller direkte til en kompetent myndighed, som udpeges af de respektive medlemsstater. Beskyttelsen mod repressalier til arbejdsgivere gælder, uanset om medarbejderen rapporterer gennem virksomhedens whistleblower-ordning og/eller direkte til den kompetente myndighed.

Nu afventer den endelige beslutning fra EU's Ministerråd, som i fællesskab med Europa-Parlamentet udgør EU's lovgivende magt.


Bird & Birds kommentarer


Definitionen på en whistleblower fortolkes bredt i henhold til direktivet. Derfor skal virksomhederne håndtere indberetninger, ikke alene fra medarbejdere, men også fra aktionærer, praktikanter, frivillige og selvstændige. Hvis forslaget godkendes af Ministerrådet i sin nuværende form, betyder det, at alle sektorer, både private virksomheder med mere 50 ansatte, og også den offentlige sektor, skal etablere whistleblower-ordninger.

I øvrigt skal alle medlemsstater give de relevante myndigheder kompetence til at håndtere medarbejderens indberetning. Whistleblower-direktivet beskytter ikke alene den ansatte, der indberetter, men samtidig også medarbejderens pårørende og kollegaer.

Direktivet afventer, som anført, fortsat endelig godkendelse fra Ministerrådet og Bird & Bird holder øje med udviklingen.

 



 
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os. Du finder kontaktoplysningerne nedenfor.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Bird & Bird logo
København
Sundkrogsgade 21
2100 København Ø
72 24 12 12
72 24 12 13
denmark@twobirds.com
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Handicappet medarbejder kunne opsiges og havde ikke krav på morgenvagter
Handicappet medarbejder kunne opsiges og havde ikke krav på morgenvagter
08/04/2021
Ansættelses- og arbejdsret
Hvornår er strejker i lufthavnen en usædvanlig omstændighed?
Hvornår er strejker i lufthavnen en usædvanlig omstændighed?
08/04/2021
Transportret, Øvrige, Ansættelses- og arbejdsret
Medarbejder havde ret til erstatning efter mobning førte til psykisk arbejdsskade
Medarbejder havde ret til erstatning efter mobning førte til psykisk arbejdsskade
06/04/2021
Ansættelses- og arbejdsret
Forskellige vilkår var ikke i strid med lov om tidsbegrænset ansættelse
Forskellige vilkår var ikke i strid med lov om tidsbegrænset ansættelse
31/03/2021
Ansættelses- og arbejdsret
Kan man bortvise en medarbejder, der bijobber i en anden virksomhed?
Kan man bortvise en medarbejder, der bijobber i en anden virksomhed?
30/03/2021
Ansættelses- og arbejdsret
Nyt lovforslag skal beskytte whistleblowere
Nyt lovforslag skal beskytte whistleblowere
22/03/2021
Ansættelses- og arbejdsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted