Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forbrugerombundsmanden – Teleselskaber har vildledt om hastigheder på bredbånd

JURA § info
30/03/2016
Forbrugerombundsmanden – Teleselskaber har vildledt om hastigheder på bredbånd
JURA § info logo
TDC, Telia og Telenor har vildledt forbrugerne om hastigheden på bredbånd. Forbrugerombudsmanden har bedt teleselskaberne om at ændre deres markedsføring. Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

Forbrugerombudsmanden har bedt teleselskaberne TDC, Telia og Telenor om at ændre deres markedsføring af bredbånd, idet Forbrugerombudsmanden mener at de 3 selskaber har vildledt forbrugerne om hvilken bredbåndshastighed de kunne få.


Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, udtaler:


”TDC, Telia og Telenor har vildledt forbrugerne ved at love dem en hastighed på bredbånd, som de ikke kunne få. Jeg har derfor bedt selskaberne om at ændre deres markedsføring.”

”Hastigheden har stor betydning for forbrugerne, når de vælger bredbånd. Derfor er det vigtigt, at teleselskaberne giver korrekte oplysninger om den i deres markedsføring. Det var på den baggrund, at jeg tog de fem sager op.”


Markedsføring af hastigheder på bredbånd

I 2013 lancerede Forbrugerombudsmanden nye retningslinjer for markedsføring af bredbåndsforbindelser.

Ifølge retningslinjerne kan en udbyder markedsføre bredbånd med ”op til”-hastigheder. Men udbyderen skal kunne garantere, at 80 procent af kunderne, som markedsføringen retter sig mod, kan opnå den lovede hastighed eller en hastighed, der ikke afviger væsentligt derfra.

Udbyderen skal desuden oplyse om minimumshastigheden, og oplysningerne skal stå i forbindelse med oplysninger om ”op til”- hastighederne og være lige så iøjnefaldende.

Er der tale om et sammenkoblet produkt, hvor fx bredbånd, tv og telefon leveres via samme linje, skal udbyderen med eksempler vise, hvor meget hastigheden på bredbåndet nedsættes, når de andre tjenester er i brug, fx hvis der ringes på telefonen, eller tv’et er tændt.

Hvis der er begrænsninger i, hvor forbrugeren kan anvende produktet, herunder hvor den markedsførte hastighed kan opnås, skal forbrugeren have oplysning om disse begrænsninger, inden aftalen indgås.

Du kan læse mere på Forbrugerombudsmandens hjemmeside her

 



Annonce

[layerslider id="73"]

 


Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
JURA § info logo
Søborg
Vandtårnsvej 62B
2860 Søborg
kontakt@jurainfo.dk
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2022 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted