Årsberetningen viser at mere end 4.000 forbrugere valgte at klage til Forbrugerombudsmanden, mens knap 500 erhvervsdrivende og erhvervsorganisationer henvendte sig. Forbrugerombudsmanden valgte i samme periode at tage ca. 100 sager op eget initiativ.
Ud over omtale af afsluttede sager og projekter, samt statistik, indeholder årsberetningen et nyt afsnit om Forbrugerombudsmandens organisation og økonomi.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
”Udviklingen løber rigtig stærkt i den verden af tilbud, som vi forbrugere færdes i. Men uanset hvor hurtigt den digitale udvikling løber, skal virksomhederne overholde den forbrugerbeskyttende lovgivning. Både af hensyn til forbrugerne og af hensyn til konkurrerende virksomheder, som overholder lovgivningen. Årsberetningen indeholder eksempler på forretningskoncepter, hvor lovgivningen ikke blev efterlevet.”
”At det går hurtigt stiller krav til os som tilsynsmyndighed. Et effektivt tilsyn forudsætter, at vores vidensniveau følger med udviklingen i erhvervslivet. Uden de mange henvendelser fra opmærksomme forbrugere ville vi ikke kunne forfølge en stor del af de sager, som er omtalt i årsberetningen.”
Læs hele årsberetningen for 2016
her
[layerslider id="73"]
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →