Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forbrugerombudsmanden vurderer 66 låneaftaler urimelige og ugyldige

Bech-Bruun
24/06/2020
Forbrugerombudsmanden vurderer 66 låneaftaler urimelige og ugyldige
Bech-Bruun logo
Forbrugerombudsmanden har netop afgjort 66 sager, som omhandlede uansvarlig långivning. Forbrugerombudsmanden vurderede, at aftalerne var urimelige, fordi långiverne ikke havde overholdt deres pligt til at kreditværdighedsvurdere låneansøgerne. På den baggrund vurderede Forbrugerombudsmanden, at låneaftalerne var ugyldige.


De 66 låneaftaler blev ydet af 12 forskellige banker og forbrugslånsvirksomheder. Aftalerne var efter Forburgerombudsmandens opfattelse ugyldige, fordi en kreditværdighedsvurdering af låneansøgerne ville have vist, at forbrugerne slet ikke havde de fornødne økonomiske forudsætninger for at overholde låneaftalerne. Se Forbrugerombudsmandens afgørelse her.

Långiverne er ikke enige i Forbrugerombudsmandens fortolkning og den endelige afklaring af spørgsmålet henhører under domstolene, men flere af virksomhederne har alligevel valgt at følge afgørelserne og dermed eftergive renter, omkostninger eller i nogle tilfælde hele gælden.

De kommende måneder forventes Forbrugerombudsmanden at træffe afgørelse i omkring 70 tilsvarende sager, som lige nu er under behandling.


Krav om både indhentelse og anvendelse af oplysningerne


Långivere har en pligt til at vurdere, om en forbruger er kreditværdig. En forbruger er kreditværdig, når forbrugeren har råd til at betale ydelserne på det nye lån til tiden, efter alle forbrugerens andre faste og variable udgifter er betalt. Hvis der er tale om kassekredit eller stående lån, skal forbrugeren også både have råd til at betale påløbne renter og gebyrer samt kunne afdrage gælden inden rimelig tid.

Pligten indebærer, at långiveren skal indhente oplysninger om forbrugerens økonomiske situation, blandt andet gennem e-skat og andre let tilgængelige registrer, der kan vise, om et lån vil føre til en overgældsætning af forbrugeren.

Flere af långiverne havde oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de ikke havde foretaget en beregning af forbrugerens rådighedsbeløb, og at de dermed ikke havde vurderet, om forbrugeren rent faktisk kunne betale på de ansøgte lån. Andre långivere havde oplyst, at de rent faktisk havde indhentet oplysningerne.

Forbrugerombudsmanden har i sin afgørelse udtalt, at långiverne ikke har anvendt oplysningerne, fordi oplysningerne netop viste, at forbrugerne ikke var kreditværdige, og dermed ikke ville kunne betale på lånene.

I flere af tilfældene ville forbrugerne efter betaling af afdrag på gæld og andre nødvendige omkostninger have færre penge end en person under gældssanering, som skal opretholde en beskeden levefod.

Da en reel kreditværdighedsvurdering ville have vist, at forbrugerne slet ikke havde de økonomiske forudsætninger for at overholde låneaftalerne, var låneaftalerne derfor efter Forbrugeromdbudsmandens vurdering urimelige og dermed ugyldige.


Konsekvenser


Forbrugerombudsmandens afgørelser indebærer, at lånegiverne i de 66 låneaftaler ikke har krav på betaling af renter og gebyrer, men derimod kun på tilbagebetaling af selve lånet (hovedstolen).

Forbrugernes afholdte betalinger kan modregnes i lånebeløbet.

Da efterlevelse af reglerne om kreditværdighedsvurdering af låneansøgere er en af flere betingelser for at opnå tilladelse som forbrugslånsvirksomhed, har Forbrugerombudsmanden orienteret Finanstilsynet om problemet.


Bech-Bruuns kommentar 


Forbrugerombudsmandens afgørelser understreger långiveres pligt til at kreditværdighedsvurdere låneansøgere.

Samtidig fastslår Forbrugerombudsmanden, at oplsyningerne ikke alene skal indhentes, men også anvendes på en sådan måde, at forbrugere ikke ydes lån, medmindre de er kreditværdige, og dermed har udsigt til at kunne tilbagebetale lån og omkostninger.

Afgørelserne ser desuden ud til at udgøre en del af et øget fokus på området for uforsvarlige lån og kviklån. Folketinget vedtog således den 4. juni 2020 en lov om skærpelse af reglerne for kviklån, som indebar markante stramninger af reglerne for markedsføring af kviklån, herunder en grænse for hvor høje årlige omkostninger et lån maksimalt kan have og et loft over, hvor meget en forbruger maksimalt kan betale tilbage i renter og gebyrer.

Læs mere om den nye lov om kviklån her. 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udsender ny redegørelse om realkreditlån
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udsender ny redegørelse om realkreditlån
08/07/2024
Fast ejendom og entreprise, Øvrige, Finansiering og bankret
EU's nye hvidvaskpakke offentliggjort: Strengere regler klar til 2027
EU's nye hvidvaskpakke offentliggjort: Strengere regler klar til 2027
09/07/2024
Compliance, Finansiering og bankret
Nye ansøgningsskemaer til screening af udenlandske investeringer er tilgængelige nu
Nye ansøgningsskemaer til screening af udenlandske investeringer er tilgængelige nu
14/08/2024
Udbud, Finansiering og bankret
Højesteret: Forældelseslovens særregel om kautionskrav skal fortolkes i overensstemmelse med almindelige kautionsretlige principper
Højesteret: Forældelseslovens særregel om kautionskrav skal fortolkes i overensstemmelse med almindelige kautionsretlige principper
03/09/2024
Finansiering og bankret, Insolvens og rekonstruktion
Coop Bank har opkrævet ulovlige gebyrer for kunders førtidige indfrielse af lån
Coop Bank har opkrævet ulovlige gebyrer for kunders førtidige indfrielse af lån
19/09/2024
Finansiering og bankret, Øvrige
Højesteret afviser Forbrugerombudsmandens sag om overtrædelse af kreditværdighedsvurderingspligten
Højesteret afviser Forbrugerombudsmandens sag om overtrædelse af kreditværdighedsvurderingspligten
19/11/2024
Finansiering og bankret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted