Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Forbrugerombudsmanden vurderer 66 låneaftaler urimelige og ugyldige

Bech Bruun
24/06/2020
713
Forbrugerombudsmanden vurderer 66 låneaftaler urimelige og ugyldige
Bech Bruun logo
Forbrugerombudsmanden har netop afgjort 66 sager, som omhandlede uansvarlig långivning. Forbrugerombudsmanden vurderede, at aftalerne var urimelige, fordi långiverne ikke havde overholdt deres pligt til at kreditværdighedsvurdere låneansøgerne. På den baggrund vurderede Forbrugerombudsmanden, at låneaftalerne var ugyldige.


De 66 låneaftaler blev ydet af 12 forskellige banker og forbrugslånsvirksomheder. Aftalerne var efter Forburgerombudsmandens opfattelse ugyldige, fordi en kreditværdighedsvurdering af låneansøgerne ville have vist, at forbrugerne slet ikke havde de fornødne økonomiske forudsætninger for at overholde låneaftalerne. Se Forbrugerombudsmandens afgørelse her.

Långiverne er ikke enige i Forbrugerombudsmandens fortolkning og den endelige afklaring af spørgsmålet henhører under domstolene, men flere af virksomhederne har alligevel valgt at følge afgørelserne og dermed eftergive renter, omkostninger eller i nogle tilfælde hele gælden.

De kommende måneder forventes Forbrugerombudsmanden at træffe afgørelse i omkring 70 tilsvarende sager, som lige nu er under behandling.


Krav om både indhentelse og anvendelse af oplysningerne


Långivere har en pligt til at vurdere, om en forbruger er kreditværdig. En forbruger er kreditværdig, når forbrugeren har råd til at betale ydelserne på det nye lån til tiden, efter alle forbrugerens andre faste og variable udgifter er betalt. Hvis der er tale om kassekredit eller stående lån, skal forbrugeren også både have råd til at betale påløbne renter og gebyrer samt kunne afdrage gælden inden rimelig tid.

Pligten indebærer, at långiveren skal indhente oplysninger om forbrugerens økonomiske situation, blandt andet gennem e-skat og andre let tilgængelige registrer, der kan vise, om et lån vil føre til en overgældsætning af forbrugeren.

Flere af långiverne havde oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de ikke havde foretaget en beregning af forbrugerens rådighedsbeløb, og at de dermed ikke havde vurderet, om forbrugeren rent faktisk kunne betale på de ansøgte lån. Andre långivere havde oplyst, at de rent faktisk havde indhentet oplysningerne.

Forbrugerombudsmanden har i sin afgørelse udtalt, at långiverne ikke har anvendt oplysningerne, fordi oplysningerne netop viste, at forbrugerne ikke var kreditværdige, og dermed ikke ville kunne betale på lånene.

I flere af tilfældene ville forbrugerne efter betaling af afdrag på gæld og andre nødvendige omkostninger have færre penge end en person under gældssanering, som skal opretholde en beskeden levefod.

Da en reel kreditværdighedsvurdering ville have vist, at forbrugerne slet ikke havde de økonomiske forudsætninger for at overholde låneaftalerne, var låneaftalerne derfor efter Forbrugeromdbudsmandens vurdering urimelige og dermed ugyldige.


Konsekvenser


Forbrugerombudsmandens afgørelser indebærer, at lånegiverne i de 66 låneaftaler ikke har krav på betaling af renter og gebyrer, men derimod kun på tilbagebetaling af selve lånet (hovedstolen).

Forbrugernes afholdte betalinger kan modregnes i lånebeløbet.

Da efterlevelse af reglerne om kreditværdighedsvurdering af låneansøgere er en af flere betingelser for at opnå tilladelse som forbrugslånsvirksomhed, har Forbrugerombudsmanden orienteret Finanstilsynet om problemet.


Bech-Bruuns kommentar 


Forbrugerombudsmandens afgørelser understreger långiveres pligt til at kreditværdighedsvurdere låneansøgere.

Samtidig fastslår Forbrugerombudsmanden, at oplsyningerne ikke alene skal indhentes, men også anvendes på en sådan måde, at forbrugere ikke ydes lån, medmindre de er kreditværdige, og dermed har udsigt til at kunne tilbagebetale lån og omkostninger.

Afgørelserne ser desuden ud til at udgøre en del af et øget fokus på området for uforsvarlige lån og kviklån. Folketinget vedtog således den 4. juni 2020 en lov om skærpelse af reglerne for kviklån, som indebar markante stramninger af reglerne for markedsføring af kviklån, herunder en grænse for hvor høje årlige omkostninger et lån maksimalt kan have og et loft over, hvor meget en forbruger maksimalt kan betale tilbage i renter og gebyrer.

Læs mere om den nye lov om kviklån her. 
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os. Du finder kontaktoplysningerne nedenfor.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Bech Bruun logo
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
New York
412 West 15th Street, 15th
New York 10011
Shanghai
No.1440 Yan'an Middle Road
Suite 2H08, Jing'an District
200040 Shanghai
Ledige jobs
Jurainfo logo
Annoncér dit stillingsopslag her og nå ud til mere end 29.000 månedlige besøgende

Juridiske nyheder & artikler

Hold dig opdateret på de seneste juridiske nyheder eller søg blandt de mere end 4.000 artikler som allerede er udgivet. Vi har samlet det vigtigste viden ét sted.

Juridiske kurser & arrangementer

Find nemt dit næste kursus eller anden relevant efteruddannelse inden for dit felt. Søg på tværs af fagområder fra en række forskellige udbydere.

Find Juridisk Specialist

Brug for en advokat? Søg efter verificerede specialister på tværs af advokatbranchen og find en specialist inden for det område, hvor du søger råd og vejledning.

Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
LIBOR udfases ved udgangen af 2021: Hvordan forbereder du din virksomhed?
LIBOR udfases ved udgangen af 2021: Hvordan forbereder du din virksomhed?
21/10/2020
Finansiering og bankret
Ny digital EU-identitet skal sikre legitimering af bankkunder
Ny digital EU-identitet skal sikre legitimering af bankkunder
01/10/2020
Finansiering og bankret
Ny bekendtgørelse om anbringelse og bestyrelse af fondes midler er sendt i høring
Ny bekendtgørelse om anbringelse og bestyrelse af fondes midler er sendt i høring
08/09/2020
Selskabsret, Finansiering og bankret
Nye outsourcingregler for finansielle virksomheder
Nye outsourcingregler for finansielle virksomheder
04/09/2020
Finansiering og bankret
Lofter over omkostninger og ÅOP og markedsførings­begrænsninger på forbrugslån
Lofter over omkostninger og ÅOP og markedsførings­begrænsninger på forbrugslån
26/06/2020
Finansiering og bankret
Forbrugerombudsmanden vurderer 66 låneaftaler urimelige og ugyldige
Forbrugerombudsmanden vurderer 66 låneaftaler urimelige og ugyldige
24/06/2020
Finansiering og bankret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
E-mail: kontakt@jurainfo.dk
CVR-nr. 38375563
© 2020 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted