Zalando har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse i 173 tilfælde over for i alt 18 forbrugere overtrådt markedsføringslovens forbud mod spam. Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt netbutikken. Dette meddeler Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
16 af klagerne har oplyst, at de aldrig har givet samtykke til at modtage reklamemails fra Zalando, mens to af klagerne har fortalt, at de fik tilsendt reklamer, selvom de havde trukket deres samtykke tilbage.
Zalando har oplyst, at en del af klagerne aldrig har givet samtykke til at modtage elektronisk markedsføring via eksempelvis mail. Andre klagere er ifølge Zalando på grund af en systemfejl ikke blevet slettet fra Zalandos afmeldingssystem, selvom de havde bedt om det.
Zalando har oplyst, at der var tale om såkaldte ”Recommendation Mailings”, der alene indeholdt reklame for tilsvarende varer fra Zalando. Klagerne har dog ifølge Zalando på grund af en fejl i det elektroniske system ikke haft mulighed for at fravælge sådanne mails, da de afgav deres mailadresse.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, udtaler i denne sammenhæng:
”Som udgangspunkt må en virksomhed godt sende mails med reklamer for produkter, der svarer til dem, forbrugerne allerede har købt. Men forbrugerne skal have mulighed for at frabede sig dem på det tidspunkt, hvor de afgiver deres mailadresse til virksomheden. Det har forbrugerne ikke haft i denne sag. Og når forbrugerne ikke har haft den mulighed, er der tale om spam.”
Læs mere på Forbrugerombudsmandens hjemmeside
her
Annonce
[layerslider id="73"]
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →