Forbrugerombudsmanden har valgt at politianmelde teleselskabet Telenor for ikke at have oplyst mindsteprisen i sin markedsføring af et mobiltilbud
Telenor annoncerede i perioden fra den 8. april til den 13. maj 2015 for, at forbrugerne kunne få en Samsung Galaxy S6 Edge til en bestemt pris, hvis de samtidigt tegnede et abonnement på 6 måneder hos teleselskabet.
I annoncer, der blev vist på forbrugernes tablet eller mobiltelefon, oplyste Telenor om:
- Prisen på mobiltelefonen
- Gebryret som forbrugerne skulle betale for at oprette abonnementet
- Udbetalingen
- Hvad abonnementet kostede hver måned
Men Telenor oplyste ikke forbrugerne om den samlede pris (mindsteprisen) for hele bindingsperioden.
Telenor har ifølge Forbrugerombudsmanden oplyst, at de manglende oplysninger skyldtes en teknisk fejl, men dette har altså ikke forhindret politianmeldelsen.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, udataler i den sammenhæng:
”Forbrugerne skal have alle væsentlige oplysninger for at vurdere, hvad det reelt vil koste dem. I denne sag undlod Telenor at oplyse om den samlede pris på mobiltilbuddet, og det er efter min vurdering en klar overtrædelse af markedsføringsloven.”
Helt konkret bunder politianmeldelsen i en overtrædelse af Markedsføringslovens § 12a og § 3.
[layerslider id="37"]
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →