Forbrugerombudsmandens mener at byggemarkedet har givet forbrugerne mangelfulde prisoplysninger på et drivhus over flere år. Derfor politianmelder Forbrugerombudsmanden nu jem & fix.
Sagen kort
I perioden fra 2009 til april 2014 har jem & fix via husstandsomdelte reklameaviser reklameret for, at forbrugerne kunne købe drivhusmodellen ”Halls Populær 86” til en pris på 1.995 kroner ekskl. leveringsomkostninger.
Men jem & fix undlod at oplyse om fragtomkostningerne på DKK 599. Idet forbrugerne ikke selv havde mulighed for at hente drivhuset og dermed undgå fragtomkostningerne har byggemarkedet altså givet mangelfulde oplysninger om den reelle pris.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, udtaler:
”Det er efter min vurdering vildledende, når jem & fix ikke tydeligt oplyser forbrugerne om, at de skal betale en obligatorisk fragtpris, uanset om de selv henter drivhuset eller får det leveret. Det får drivhuset til at fremstå betydeligt billigere, end det egentlig er.”
Markedsføringslovens forbud mod vildledning
Ifølge markedsføringslovens § 3 må virksomheder ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt det er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes økonomiske adfærd på markedet.
Ifølge § 12 a, stk. 2, skal virksomheder ved opfordring til køb rettet mod forbrugere, hvor det er relevant, angive alle yderligere omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto. Hvis disse oplysninger ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal virksomheden oplyse, at leveringsomkostninger kan forekomme.
Se mere på Forbrugerombudsmandens hjemmeside
her
[layerslider id="33"]
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →