Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt influencers for skjult reklame

Bech Bruun
20/08/2019
702
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt influencers for skjult reklame
Bech Bruun logo
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt 4 influencers på baggrund af en undersøgelse af 37 influencers opslag på sociale medier for overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Herudover har Forbrugerombudsmanden givet 10 influencers indskærpelser, mens yderligere 8 influencers er blevet orienteret om lovgivningen.

Forbrugerombudsmanden har gennem længere tid haft stor fokus på markedsføring på sociale medier, herunder særligt virksomheders brug af influencers. Forbrugerombudsmanden har bl.a. udgivet en vejledning kaldet ”Gode råd til influenter om skjult reklame” med oplysninger om reglerne for forbuddet mod skjult reklame.

Forbuddet mod skjult reklame fremgår af markedsføringslovens § 6, stk. 4, og påbyder erhvervsdrivende klart at oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at influencers, der reklamerer for virksomheder eller en virksomheds produkter på sociale medier, er erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand, og at influencers dermed er ansvarlige på lige fod med annoncøren. Derfor skal influencers (ligesom andre erhvervsdrivende) tydeligt markere, når de laver opslag med kommercielt indhold.

Det er ifølge Forbrugerombudsmanden vildledende, hvis en erhvervsdrivende (fx en influencer) ikke tydeligt ved omtale af produkter tilkendegiver, at der er tale om kommerciel markedsføring, hvis influenceren har modtaget en modydelse for en forventet omtale af produktet. Har influenceren modtaget betaling, eller der er indgået aftale om at influenceren modtager produkter vederlagsfri i bytte for omtale, så skal det klart fremgå af omtalen, at deter en reklame eller annonce for det pågældende produkt. Har influenceren modtaget enkeltstående produkter som gave, bør dette som minimum klart fremgå.

Forbrugerombudsmanden har for nyligt gennemført en undersøgelse af, om influencers handler i overensstemmelse med markedsføringslovens regler, herunder forbuddet imod skjult reklame, når influencers laver kommercielle opslag på sociale medier.

Undersøgelsen er baseret på 37 udvalgte influentecers opslag på sociale medier. Der er heriblandt tale om influencers, som Forbrugerombudsmanden tidligere har orienteret om lovgivningen samt stikprøver iblandt influencers med mere end 100.000 følgere på sociale medier som Facebook og Instagram.

I langt de fleste tilfælde fandt Forbrugerombudsmanden, at influencerne overholder lovgivningen og i deres opslag tydeligt markerer, hvis noget er reklame. Der er imidlertid en række tilfælde konstateret grove overtrædelser, hvilket har ført til politianmeldelsen af de 4 influencers samt indskærpelser og orientering om lovgivning over for andre.

Overtrædelserne af forbuddet mod skjult reklame har ifølge Forbrugerombudsmanden bestået i, at det ikke tilstrækkelig tydeligt har fremgået af opslaget, at der var tale om kommercielt indhold ved følgende:

  • at der er brugt uklare betegnelser som ”spons” eller ”ad”

  • at ”teasers” på kommercielle blogs ikke er tilstrækkeligt markeret

  • at virksomhedens navn kun er tagget i et opslag,

  • at reklamemarkeringen har stået i bunden af et opslag, evt. som et hashtag,

  • at kun det første af en række kommercielle opslag i Instagram Stories er reklamemarkeret,

  • at opslag, der kun indeholder reklamelinks og en kort præsentation med billeder af de produkter, der linkes til, er markeret med ”reklamelink”, selvom hele opslaget efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er reklame.

  • at reklameopslag ikke markeres tydeligt som reklame, når de deles fra et medie til et andet


Forbrugerombudsmanden understreger som konklusion på undersøgelsen, at man som influencer bør sørge for at markere sine reklameopslag med tydeligt sprogbrug som ”reklame” eller ”annonce” og ikke blot som ”spons”, ”ad” eller ”i samarbejde med”, samt at man som udgangspunkt bør placere markeringen som det første i opslaget for at sikre tydeligheden. Formålet hermed er, at det skal være så nemt som muligt for modtagerne at forstå, at det indhold, de præsenteres for, er en reklame og er baseret på kommercielle interesser.

Forbuddet mod skjult reklame omfatter alle dele af markedsføringen, herunder selve præsentationen af opslaget. I reklamevideoer bør man derfor fx allerede i overskriften af videoen tydeligt markere, at der er tale om en reklame eller annonce.


Bech-Bruuns kommentar


Hidtil har Forbrugerombudsmanden alene politianmeldt influencernes reklamebureauer eller annoncørerne for manglende overholdelse af markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Med politianmeldelserne og indskærpelserne der nu lagt op til en praksis, hvor man også går direkte efter influencerne.

Forbrugerombudsmanden har haft stor fokus på markedsføring på særligt sociale medier og har understreget, at influencers har et selvstændigt ansvar, når det kommer til markeringen af deres opslag som reklame.

Selvom det er nyt, har det derfor været forventet, at Forbrugerombudsmanden på et tidspunkt ville skride til handling overfor influencerne og politianmelde influencers for overtrædelser af markedsføringsloven.

Ønsker du at vide mere om Forbrugerombudsmandens tidligere tiltag imod skjult reklame, se venligst vores tidligere artikler om emnet:

Skjult reklame: Nye budskaber og fortsat fokus fra forbrugerombudsmanden
Ny version af forbrugerombudsmandens råd til influenter om skjult reklame

Bech-Bruun følger udviklingen på området tæt og står klar med vejledning og besvarelse af lovgivningsmæssige spørgsmål og vejledning til både influencers, reklameburauer og annoncører, der overvejer brug af influencers.

 

Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os. Du finder kontaktoplysningerne nedenfor.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Bech Bruun logo
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
New York
412 West 15th Street, 15th
New York 10011
Shanghai
No.1440 Yan'an Middle Road
Suite 2H08, Jing'an District
200040 Shanghai

Juridiske nyheder & artikler

Hold dig opdateret på de seneste juridiske nyheder eller søg blandt de mere end 4.000 artikler som allerede er udgivet. Vi har samlet det vigtigste viden ét sted.

Juridiske kurser & arrangementer

Find nemt dit næste kursus eller anden relevant efteruddannelse inden for dit felt. Søg på tværs af fagområder fra en række forskellige udbydere.

Find Juridisk Specialist

Brug for en advokat? Søg efter verificerede specialister på tværs af advokatbranchen og find en specialist inden for det område, hvor du søger råd og vejledning.

Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Nye vejledninger til influenters markedsføring af fødevarer
Nye vejledninger til influenters markedsføring af fødevarer
10/09/2020
E-handel og markedsføring
Ændring af AVMS-direktivet: Ny lovgivning for TV og medietjenester
Ændring af AVMS-direktivet: Ny lovgivning for TV og medietjenester
09/09/2020
E-handel og markedsføring, Øvrige
Forbrugerombudsmanden: Tavshedsklausuler i forbrugeraftaler er ugyldige
Forbrugerombudsmanden: Tavshedsklausuler i forbrugeraftaler er ugyldige
03/09/2020
E-handel og markedsføring, Kontraktret, Øvrige
Nye retningslinjer og mærkningsordning for el-produkter
Nye retningslinjer og mærkningsordning for el-produkter
28/08/2020
E-handel og markedsføring, Energi og forsyning
Ny lov om håndhævelse af P2B-forordningen vedtaget
Ny lov om håndhævelse af P2B-forordningen vedtaget
26/06/2020
E-handel og markedsføring
Øgede sanktioner og mulighed for blokering af websites, der sælger farlige produkter til Danmark
Øgede sanktioner og mulighed for blokering af websites, der sælger farlige produkter til Danmark
18/06/2020
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
E-mail: kontakt@jurainfo.dk
CVR-nr. 38375563
© 2020 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted