Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt influencers for skjult reklame

Bech-Bruun
20/08/2019
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt influencers for skjult reklame
Bech-Bruun logo
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt 4 influencers på baggrund af en undersøgelse af 37 influencers opslag på sociale medier for overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Herudover har Forbrugerombudsmanden givet 10 influencers indskærpelser, mens yderligere 8 influencers er blevet orienteret om lovgivningen.

Forbrugerombudsmanden har gennem længere tid haft stor fokus på markedsføring på sociale medier, herunder særligt virksomheders brug af influencers. Forbrugerombudsmanden har bl.a. udgivet en vejledning kaldet ”Gode råd til influenter om skjult reklame” med oplysninger om reglerne for forbuddet mod skjult reklame.

Forbuddet mod skjult reklame fremgår af markedsføringslovens § 6, stk. 4, og påbyder erhvervsdrivende klart at oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at influencers, der reklamerer for virksomheder eller en virksomheds produkter på sociale medier, er erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand, og at influencers dermed er ansvarlige på lige fod med annoncøren. Derfor skal influencers (ligesom andre erhvervsdrivende) tydeligt markere, når de laver opslag med kommercielt indhold.

Det er ifølge Forbrugerombudsmanden vildledende, hvis en erhvervsdrivende (fx en influencer) ikke tydeligt ved omtale af produkter tilkendegiver, at der er tale om kommerciel markedsføring, hvis influenceren har modtaget en modydelse for en forventet omtale af produktet. Har influenceren modtaget betaling, eller der er indgået aftale om at influenceren modtager produkter vederlagsfri i bytte for omtale, så skal det klart fremgå af omtalen, at deter en reklame eller annonce for det pågældende produkt. Har influenceren modtaget enkeltstående produkter som gave, bør dette som minimum klart fremgå.

Forbrugerombudsmanden har for nyligt gennemført en undersøgelse af, om influencers handler i overensstemmelse med markedsføringslovens regler, herunder forbuddet imod skjult reklame, når influencers laver kommercielle opslag på sociale medier.

Undersøgelsen er baseret på 37 udvalgte influentecers opslag på sociale medier. Der er heriblandt tale om influencers, som Forbrugerombudsmanden tidligere har orienteret om lovgivningen samt stikprøver iblandt influencers med mere end 100.000 følgere på sociale medier som Facebook og Instagram.

I langt de fleste tilfælde fandt Forbrugerombudsmanden, at influencerne overholder lovgivningen og i deres opslag tydeligt markerer, hvis noget er reklame. Der er imidlertid en række tilfælde konstateret grove overtrædelser, hvilket har ført til politianmeldelsen af de 4 influencers samt indskærpelser og orientering om lovgivning over for andre.

Overtrædelserne af forbuddet mod skjult reklame har ifølge Forbrugerombudsmanden bestået i, at det ikke tilstrækkelig tydeligt har fremgået af opslaget, at der var tale om kommercielt indhold ved følgende:

  • at der er brugt uklare betegnelser som ”spons” eller ”ad”

  • at ”teasers” på kommercielle blogs ikke er tilstrækkeligt markeret

  • at virksomhedens navn kun er tagget i et opslag,

  • at reklamemarkeringen har stået i bunden af et opslag, evt. som et hashtag,

  • at kun det første af en række kommercielle opslag i Instagram Stories er reklamemarkeret,

  • at opslag, der kun indeholder reklamelinks og en kort præsentation med billeder af de produkter, der linkes til, er markeret med ”reklamelink”, selvom hele opslaget efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er reklame.

  • at reklameopslag ikke markeres tydeligt som reklame, når de deles fra et medie til et andet


Forbrugerombudsmanden understreger som konklusion på undersøgelsen, at man som influencer bør sørge for at markere sine reklameopslag med tydeligt sprogbrug som ”reklame” eller ”annonce” og ikke blot som ”spons”, ”ad” eller ”i samarbejde med”, samt at man som udgangspunkt bør placere markeringen som det første i opslaget for at sikre tydeligheden. Formålet hermed er, at det skal være så nemt som muligt for modtagerne at forstå, at det indhold, de præsenteres for, er en reklame og er baseret på kommercielle interesser.

Forbuddet mod skjult reklame omfatter alle dele af markedsføringen, herunder selve præsentationen af opslaget. I reklamevideoer bør man derfor fx allerede i overskriften af videoen tydeligt markere, at der er tale om en reklame eller annonce.


Bech-Bruuns kommentar


Hidtil har Forbrugerombudsmanden alene politianmeldt influencernes reklamebureauer eller annoncørerne for manglende overholdelse af markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Med politianmeldelserne og indskærpelserne der nu lagt op til en praksis, hvor man også går direkte efter influencerne.

Forbrugerombudsmanden har haft stor fokus på markedsføring på særligt sociale medier og har understreget, at influencers har et selvstændigt ansvar, når det kommer til markeringen af deres opslag som reklame.

Selvom det er nyt, har det derfor været forventet, at Forbrugerombudsmanden på et tidspunkt ville skride til handling overfor influencerne og politianmelde influencers for overtrædelser af markedsføringsloven.

Ønsker du at vide mere om Forbrugerombudsmandens tidligere tiltag imod skjult reklame, se venligst vores tidligere artikler om emnet:

Skjult reklame: Nye budskaber og fortsat fokus fra forbrugerombudsmanden
Ny version af forbrugerombudsmandens råd til influenter om skjult reklame

Bech-Bruun følger udviklingen på området tæt og står klar med vejledning og besvarelse af lovgivningsmæssige spørgsmål og vejledning til både influencers, reklameburauer og annoncører, der overvejer brug af influencers.

 

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
27/09/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
07/10/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
09/10/2024
E-handel og markedsføring
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
21/11/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted