Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forbrugerombudsmanden har anlagt sag mod ViaBill

Bird & Bird
27/04/2017
Forbrugerombudsmanden har anlagt sag mod ViaBill
Forbrugerombudsmanden har anlagt sag mod låneudbyderen ViaBill ved Sø- og Handelsretten for ulovligt at hæve et gebyr på 39 kr. på forbrugernes konti, hvis forbrugerne ikke betalte deres månedlige ydelse til tiden.

ViaBill A/S tilbyder forbrugere en kassekredit på op til 2.000 kr. til brug for køb i et stort antal webshops. Kassekreditten er rentefri og uden omkostninger, men såfremt forbrugerne ikke betaler deres månedlige ydelse senest den 20. i måneden, hæver ViaBill selv ydelsen og gebyret på 39 kr. Dette fremgik af ViaBills handelsbetingelser.

Ifølge renteloven er det ikke tilladt for kreditorer at opkræve andre gebyrer end rykkergebyrer og inkassogebyrer, når en forbruger betaler for sent. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var ViaBills gebyr ulovligt, da der hverken var tale om et rykkegebyr eller et inkassogebyr.

Forbrugerombudsmanden udtaler, at selskabet har overtrådt god markedsføringsskik ved at opkræve et såkaldt auto-pay-gebyr på 39 kr. for at hæve forsinkede betalinger på forbrugernes betalingskort eller for at tilmelde den forsinkede betaling til Betalingsservice.

Derudover udtaler Forbrugerombudsmanden, at det var en overtrædelse af god markedsføringsskik, at ViaBill (1) havde vilkår i sine lånebetingelser om, at vigtige beskeder om lånet er bindende for forbrugerne, selvom forbrugerne kun bliver opmærksomme på beskederne, hvis de logger på deres ''Mit ViaBill-konto" og (2) reklamerede på deres hjemmeside for en 24-måneders kredit til køb af burgere og hårvoks, hvor de månedlige ydelser blot var på 2 og 3 kr. I forlængelse af sidstnævnte forhold udtaler Forbrugerombudsmanden: "Det er mit indtryk, at flere virksomheder reklamerer med sådanne lån. Jeg kommer til at sætte fokus på den type lån i den kommende tid."

ViaBill A/S har meddelt, at de fremover vil undlade at markedsføre finansieret køb af burgere og hårvoks på deres hjemmeside, samt at de vil undlade at opkræve auto-pay-gebyret. Selskabet er dog ikke enigt i, at de er forpligtet til at betale auto-pay-gebyrerne tilbage til forbrugerne.

 


 




 

[layerslider id="73"]


Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Bird & Bird logo
København
Sundkrogsgade 21
2100 København Ø
72 24 12 12
72 24 12 13
denmark@twobirds.com
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2023 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted