Forbrugerombudsmanden kan give grønt lys til planlagte kampagner

Modellen skaber juridiske udfordringer, særligt i forhold til forbrugeraftalelovens oplysningspligt og markedsføringslovens regler om vildledning og god skik.
Det er vanskeligt for elselskaber at sikre, at butiksassistenterne giver korrekte og fyldestgørende oplysninger om elaftalen, ligesom forbrugerne kan blive påvirket på en måde, der svækker deres dømmekraft. Rabatten på en anden vare kan udgøre en upassende påvirkning, der får forbrugeren til at indgå aftalen uden grundig overvejelse.
Forbrugerombudsmanden har tidligere indskærpet reglerne over for virksomheder, hvor forbrugerne ikke fik tilstrækkelig information om elaftalen. Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at sådanne samarbejdsmodeller kan være i strid med god markedsføringsskik og god erhvervsskik.
Læs mere om sagen på Forbrugerombudsmandens hjemmeside her
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.