Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forbrugerombudsmanden: “7 ÅRS-GARANTIEN” var vildledende

Bird & Bird
11/12/2017
Forbrugerombudsmanden: “7 ÅRS-GARANTIEN” var vildledende
Et større finansieringsselskab har efter dialog med Forbrugerombudsmanden besluttet at ændre navnet på deres "7-ÅRS GARANTI", som blev tilbudt i forbindelse med finansiering af bilkøb, da den ifølge Forbrugerombudsmanden var vildledende efter markedsføringsloven.

 

Finansieringsselskabet udbød en såkaldt "7-ÅRS GARANTI" i forbindelse med bilkøb, som var en kombineret kreditaftale og tillægsforsikring.

Nyere biler bliver normalt solgt med en to års fabriks- og forhandlergaranti. 7-ÅRS GARANTIEN trådte først i kraft ved udløbet af denne fabriks- og forhandlergarantien og løb herefter til 7 år (eller 150.000 km) efter købstidspunktet. Der var altså tale om en udvidelse af den "almindelige" garanti på 5 år.

Forbrugerombudsmanden udtalte i denne sammenhæng: "Det er vigtigt, at et produkt ikke markedsføres som en 7 års-garanti, hvis produktet reelt ikke giver en selvstændig dækning i 7 år. Det gælder ikke mindst ved markedsføringen af biler, som for de fleste forbrugere er en af de største økonomiske dispositioner, de foretager."

Der er altså ikke tale om en garanti, med mindre vilkårene giver forbrugeren en selvstændigt bedre dækning end almindelige vilkår. "7 ÅRS-GARANTIEN" ville ifølge Forbrugerombudsmanden forledes forbrugerne til at tro, at de 7 års garanti gjaldt ud over den almindelige fabriks- og forhandlergaranti, hvilket ikke var tilfældet.

 



Følg Jurainfo.dk på Facebook eller LinkedIn

 




 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ny afgørelse vedr. Google's klage over Digitaliseringsstyrelsens afgørelse om brugen af cookies
Ny afgørelse vedr. Google's klage over Digitaliseringsstyrelsens afgørelse om brugen af cookies
14/03/2025
E-handel og markedsføring, Persondata
Det skal I vide om konkurrencer på SoMe
Det skal I vide om konkurrencer på SoMe
21/03/2025
E-handel og markedsføring
Nye krav til virksomheders miljømarkedsføring
Nye krav til virksomheders miljømarkedsføring
07/04/2025
EU-ret, E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmanden politianmelder Ikano Bank for vildledende markedsføring
Forbrugerombudsmanden politianmelder Ikano Bank for vildledende markedsføring
29/04/2025
E-handel og markedsføring
Finanstilsynet skærper fokus på markedsføring af investeringsprodukter og -services
Finanstilsynet skærper fokus på markedsføring af investeringsprodukter og -services
06/05/2025
Finansiering og bankret, E-handel og markedsføring
Andel Energi oplyste ikke forbrugere klart og forståeligt om variabelt pristillæg
Andel Energi oplyste ikke forbrugere klart og forståeligt om variabelt pristillæg
06/05/2025
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
[email protected]
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted