Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forbrugernes ret til at fortryde dele af deres onlinekøb skal aftales klart med netbutikken

Bird & Bird
12/07/2017
Forbrugernes ret til at fortryde dele af deres onlinekøb skal aftales klart med netbutikken
Forbrugerombudsmanden fastslår i et nyt notat, at forbrugere kan fortryde dele af deres onlinekøb, men kun hvis det er aftalt med netbutikken. Giver netbutikken mulighed for delvist at fortryde et køb, beror forbrugerens mulighed på at få refunderet sine leveringsomkostninger på parternes indbyrdes aftale.

Det har hidtil været uklart, om en forbruger kan fortryde dele af sit onlinekøb, eller om hele købet skal returneres. Ved køb af flere varer vil en forbruger lejlighedsvist have en interesse i at beholde nogle af varerne og tilbagelevere andre.

Det fremgår hverken direkte af det bagvedliggende forbrugerettighedsdirektiv eller forbrugeraftaleloven, at en forbruger har ret til at fortryde et onlinekøb delvist. EU-Kommissionen har dog i sin vejledning om forbrugerrettigheder vurderet, at selvom direktivet ikke indeholder en udtrykkelig ret til delvis fortrydelse, er der ikke noget til hinder for, at den erhvervsdrivende og forbrugeren indbyrdes aftaler dette. Opfattelsen deles i øvrigt af Justitsministeriet.

En forbruger, der ønsker at benytte sin ret til at fortryde et køb, skal således som udgangspunkt fortryde hele købet og tilbagelevere alle varer, som forbrugeren har indvilliget i at modtage, medmindre andet er aftalt med netbutikken.

Forbrugerombudsmanden opfordrer netbutikkerne til at lave klare aftaler om vilkårene for fortrydelse af onlinekøb og forbrugerne til at undersøge, om netbutikken, de handler på, regulerer dette i deres handelsbetingelser. Som argument for at aftaler om delvis fortrydelsesret bør indgås, anfører Forbrugerombudsmanden, at den gældende retstilstand kan medføre, at nogle forbrugere deler sine køb op i flere køb, hvilket indebærer flere fragtomkostninger. Netbutikker, som tilbyder delvis fortrydelse, bør derfor skrive klart og tydeligt i sine handelsbetingelser, hvorvidt forbrugerne har krav på at levere dele af de købte varer tilbage.

Forbrugerne bør også være opmærksomme på, hvordan aftalen regulerer retten til at få tilbagebetalt afholdte leveringsomkostninger. Det skyldes, at såfremt der er aftalt ret til delvis fortrydelse, står det parterne frit for at aftale, hvorvidt forbrugeren skal have fuld, delvis eller ingen tilbagebetaling af sine leveringsomkostninger.

Forbrugerombudsmandens notat kan læses her.



 

 




 

[layerslider id="73"]


Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Risiko for markant højere bøder for ulovlig reklame for medicinsk udstyr
Risiko for markant højere bøder for ulovlig reklame for medicinsk udstyr
26/01/2024
E-handel og markedsføring
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
22/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvordan skal man beskattes som influencer?
Hvordan skal man beskattes som influencer?
20/02/2024
Skatte- og afgiftsret, E-handel og markedsføring
Hvad skal du som influencer være opmærksom på ved samarbejdsaftaler?
Hvad skal du som influencer være opmærksom på ved samarbejdsaftaler?
19/02/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmandens rolle
Forbrugerombudsmandens rolle
27/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
28/02/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted