Artikel
Fona skal betale bøde på DKK 10.000 for spam-mails


Fona har sendt elektroniske nyhedsbreve med reklamer til to forbrugere, som flere gange havde frabedt sig det. Det er i strid med markedsføringsloven, og Fona betaler nu en bøde på 10.000 kroner.
Endnu engang må en virksomhed betale en bøde for at have fremsendt nyhedsmails til forbrugere, som har frabedt sig dette. Det resulterer nu i en bøde til Fona efter Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden tilbage i oktober 2014.
I sagen havde begge forbrugere afmeldt sig elektroniske reklamer fra Fona via et link i nyhedsbrevene og efterfølgende fået en bekræftelse fra Fona på det.
Alligevel vedblev Fona med at sende nyhedsbreve med reklamer til forbrugerne. De to forbrugere modtog samlet omkring 30 uanmodede reklamer fra Fona.
Forbrugerombudsmanden blev gjort opmærksom på sagen via sin spam-postkasse, hvor der sidste år indkom omkring 1.500 klager hver måned.
Konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen, siger:
”Det er op til forbrugerne selv at bestemme, om de vil modtage reklamer, og virksomhederne må indrette deres systemer, så de overholder reglerne. Det havde Fona ikke gjort i denne sag, og det udløser nu en bøde til selskabet.”
Læs mere om sagen her
[layerslider id="32"]
Endnu engang må en virksomhed betale en bøde for at have fremsendt nyhedsmails til forbrugere, som har frabedt sig dette. Det resulterer nu i en bøde til Fona efter Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden tilbage i oktober 2014.
I sagen havde begge forbrugere afmeldt sig elektroniske reklamer fra Fona via et link i nyhedsbrevene og efterfølgende fået en bekræftelse fra Fona på det.
Alligevel vedblev Fona med at sende nyhedsbreve med reklamer til forbrugerne. De to forbrugere modtog samlet omkring 30 uanmodede reklamer fra Fona.
Forbrugerombudsmanden blev gjort opmærksom på sagen via sin spam-postkasse, hvor der sidste år indkom omkring 1.500 klager hver måned.
Konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen, siger:
”Det er op til forbrugerne selv at bestemme, om de vil modtage reklamer, og virksomhederne må indrette deres systemer, så de overholder reglerne. Det havde Fona ikke gjort i denne sag, og det udløser nu en bøde til selskabet.”
Læs mere om sagen her
[layerslider id="32"]
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu