Finanstilsynet: Rollefordelingen mellem forsikringsformidlere og forsikringsselskaber skal være tydelig for kunderne
Baggrund
Finanstilsynet har undersøgt fem selskabers kommunikation, hvoraf det ene selskab er forsikringsformidler og fire er forsikringsselskaber. Omdrejningspunktet for undersøgelserne har været selskabernes eksterne kommunikation til både potentielle og eksisterende kunder.
Formidlerens rolle og selskabskonstruktion
Finanstilsynet fastslår først og fremmest, at en kunde skal modtage tydelig information om en forsikringsformidlers rolle. Med andre ord skal det være klart for kunden, at en forsikringsformidler handler som formidler (og eventuelt administrator) og ikke som forsikringsselskab. Desuden skal det være tydeligt for kunden, hvem der er forsikringsselskabet, som kunden indgår aftale med, og som dermed skal dække og hæfte for kundens eventuelle krav.
Dette begrundes med henvisning til reglerne om god skik for forsikringsdistributører, som forpligter forsikringsformidlere til at handle redeligt og loyalt overfor sine kunder.
Hos hvem tegner kunden forsikringerne?
Forsikringsselskaber er underlagt formelle krav til kundeinformation, som følger af reglerne om god skik for forsikringsdistributører. Blandt andet skal kunden modtage information med oplysninger om navn og adresse på det forsikringsselskab, som kunden tegner forsikringer hos. For Finanstilsynet er det afgørende, at forsikringstageren kender sin aftalepart.
Hvordan skal branchen reagere?
Aktører i forsikringsbranchen skal generelt sikre, at kunderne er klar over, hvem de indgår aftale med og kan rette krav mod. Af samme årsag må forsikringsformidlere heller ikke fremstå som forsikringsselskaber. Dette skal tydeligt afspejles i virksomhedernes kommunikationsmateriale. Vi anbefaler derfor, at forsikringsformidlere genbesøger deres eksterne kommunikationsmateriale og interne forretningsgange for at sikre, at det er tilstrækkeligt tydeligt.