Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Finanstilsynet: Rollefordelingen mellem forsikringsformidlere og forsikringsselskaber skal være tydelig for kunderne

Finanstilsynet: Rollefordelingen mellem forsikringsformidlere og forsikringsselskaber skal være tydelig for kunderne
Kromann Reumert logo
Finanstilsynet har for nyligt udstedt en række påbud til enkelte danske forsikringsselskaber og disses formidlere. Budskabet er klart: Det skal være tydeligt for kunderne, hvad formidlerens rolle er, samt hos hvem kunden tegner forsikringerne.

Baggrund

Finanstilsynet har undersøgt fem selskabers kommunikation, hvoraf det ene selskab er forsikringsformidler og fire er forsikringsselskaber. Omdrejningspunktet for undersøgelserne har været selskabernes eksterne kommunikation til både potentielle og eksisterende kunder.


Formidlerens rolle og selskabskonstruktion

Finanstilsynet fastslår først og fremmest, at en kunde skal modtage tydelig information om en forsikringsformidlers rolle. Med andre ord skal det være klart for kunden, at en forsikringsformidler handler som formidler (og eventuelt administrator) og ikke som forsikringsselskab. Desuden skal det være tydeligt for kunden, hvem der er forsikringsselskabet, som kunden indgår aftale med, og som dermed skal dække og hæfte for kundens eventuelle krav.


Dette begrundes med henvisning til reglerne om god skik for forsikringsdistributører, som forpligter forsikringsformidlere til at handle redeligt og loyalt overfor sine kunder. 


Hos hvem tegner kunden forsikringerne?

Forsikringsselskaber er underlagt formelle krav til kundeinformation, som følger af reglerne om god skik for forsikringsdistributører. Blandt andet skal kunden modtage information med oplysninger om navn og adresse på det forsikringsselskab, som kunden tegner forsikringer hos. For Finanstilsynet er det afgørende, at forsikringstageren kender sin aftalepart.


Hvordan skal branchen reagere?

Aktører i forsikringsbranchen skal generelt sikre, at kunderne er klar over, hvem de indgår aftale med og kan rette krav mod. Af samme årsag må forsikringsformidlere heller ikke fremstå som forsikringsselskaber. Dette skal tydeligt afspejles i virksomhedernes kommunikationsmateriale. Vi anbefaler derfor, at forsikringsformidlere  genbesøger deres eksterne kommunikationsmateriale og interne forretningsgange for at sikre, at det er tilstrækkeligt tydeligt.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Skift af forsikringsselskab - Dét skal du være opmærksom på
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Skift af forsikringsselskab - Dét skal du være opmærksom på
Mange virksomheder eller privatpersoner oplever at skulle skifte forsikringsselskab, hvilket der kan være mange gode grunde til. I forbindelse med et skift af forsikringsselskab er der dog visse ting man skal holde sig for øje.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Højesteret om medarbejder med øget indtægt efter arbejdsskade
Højesteret om medarbejder med øget indtægt efter arbejdsskade
26/11/2024
Forsikring og erstatning
Andel Energis varsling af aftaleændringer levede ikke op til reglerne
Andel Energis varsling af aftaleændringer levede ikke op til reglerne
02/12/2024
Kontraktret, E-handel og markedsføring
Skærpet regulering af miljømarkedsføring: Nye regler og anbefalinger
Skærpet regulering af miljømarkedsføring: Nye regler og anbefalinger
05/12/2024
E-handel og markedsføring, EU-ret, Øvrige
Østre Landsret frifinder virksomhed for medvirken til ulovligt telefonsalg
Østre Landsret frifinder virksomhed for medvirken til ulovligt telefonsalg
06/12/2024
E-handel og markedsføring
Ulovlig markedsføring til 7 personer koster bøde på 90.000 kroner
Ulovlig markedsføring til 7 personer koster bøde på 90.000 kroner
09/12/2024
E-handel og markedsføring
Silvan har opkrævet ulovligt gebyr for brug af betalingskort
Silvan har opkrævet ulovligt gebyr for brug af betalingskort
16/12/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted