Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

EU-Kommissionen truer e-handlen

Dansk Erhverv
06/02/2015
EU-Kommissionen truer e-handlen


Hvis e-handel til alle EU-lande skal være en pligt for virksomhederne, som Europa-Kommissionen ønsker, og ikke kun en mulighed, vil det være ødelæggende for handelen på nettet, frygter Dansk Erhverv.

Indehaveren af webshoppen Lirum Larum Leg aner ikke, hvordan hun skulle kunne håndtere et sådant krav. Morten Messerschmidt, medlem af Europa-Parlamentet, vil presse Kommissionen til at ændre holdning.

Fra at være en enestående forretnings- og vækstmulighed for handelsvirksomheder er grænseoverskridende e-handel inden for EU på vej til også at blive en klods om benet.

Det bliver tilfældet, hvis Europa-Kommissionen holder fast i, at Servicedirektivet skal fortolkes således, at webshops ikke må diskriminere i forhold til kundernes bopæl og nationalitet og derfor skal forpligtes til at levere til alle kunder inden for EU.

I Dansk Erhverv stiller markedschef Lone Rasmussen sig temmelig uforstående overfor, at det skulle fremme e-handelen - snarere tværtimod mener hun:

”Hvis Europa-Kommissionens fortolkning om en ”salgspligt” bliver ført ud i livet, vil det være ødelæggende for e-handelen. Særligt de små webshops vil have svært ved at overskue salg til forbrugere i alle EU-lande med 28 forskellige regler og kutymer samt 24 forskellige sprog. Det vil afskrække dem fra at gå online. Virksomhederne er i de lande, hvor de kan se en forretningsmodel, og det indre marked skal være en mulighed og ikke en pligt.”

Anja Lytzen, der er stifter og indehaver af e-handelsforretningen Lirum Larum Leg i Hornbæk, sælger gerne ud af landet. Men hun kan ikke se idéen i at være forpligtet til at handle med alle:

”Jeg ved slet ikke, hvordan vi skulle kunne håndtere det og sætte os ind i alle de enkelte landes regler og bestemmelser. Det har vi hverken kompetencer eller kapacitet til med syv medarbejdere, der har rigeligt at se til i forvejen. Vores vækst skal finde sted i det omfang og på de vilkår, hvor vi kan være med og fortsat kunne yde en høj service til kunderne. Ellers hænger Lirum Larum Legs forretningsidé ikke længere sammen. Jo mindre en virksomhed er, desto sværere er det at kunne varetage alle de krævede funktioner,” siger Anja Lytzen.

Fremfor en salgspligt foreslår Dansk Erhverv, at de danske myndigheder udarbejder konkrete fortolkninger og vejledninger om regler og praksis for e-handel i de enkelte lande, som virksomhederne helt håndgribeligt kan tage afsæt i. Det bakkes op af Anja Lytzen:

”Det ville være en stor hjælp for udviklingen af min e-handelsvirksomhed, at der var noget lettilgængeligt materiale at støtte sig til i stedet for flere forpligtelser,” påpeger hun.

Europa-Parlamentsmedlem Morten Messerschmidt, Dansk Folkeparti, bryder sig heller ikke om en ”salgspligt”:

”Europa-Kommissionen skal holde op med sine evindelige forsøg på at bøje juraen. Hvis danske og europæiske netbutikker skal handle mere over grænserne, sker det ikke ved at sidde i Bruxelles og tvinge dem til at sælge til obskure lande, hvor de ikke kan tjene penge og ikke ønsker at være. Det strider mod al sund fornuft. Jeg vil nu lægge pres på Kommissionen om at droppe denne vanvittige idé og i stedet få fokuseret på, hvordan man gør det attraktivt for netbutikkerne at handle over grænserne ved at afregulere og fjerne barrierer,” siger han.






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
22/02/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmandens rolle
Forbrugerombudsmandens rolle
27/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
28/02/2024
E-handel og markedsføring
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
13/03/2024
E-handel og markedsføring
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
19/03/2024
EU-ret, E-handel og markedsføring, Kontraktret
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
I går
E-handel og markedsføring, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted