Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs NYT Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

EU-Kommissionen truer e-handlen

Dansk Erhverv
06/02/2015
EU-Kommissionen truer e-handlen
Dansk Erhverv logo


Hvis e-handel til alle EU-lande skal være en pligt for virksomhederne, som Europa-Kommissionen ønsker, og ikke kun en mulighed, vil det være ødelæggende for handelen på nettet, frygter Dansk Erhverv.

Indehaveren af webshoppen Lirum Larum Leg aner ikke, hvordan hun skulle kunne håndtere et sådant krav. Morten Messerschmidt, medlem af Europa-Parlamentet, vil presse Kommissionen til at ændre holdning.

Fra at være en enestående forretnings- og vækstmulighed for handelsvirksomheder er grænseoverskridende e-handel inden for EU på vej til også at blive en klods om benet.

Det bliver tilfældet, hvis Europa-Kommissionen holder fast i, at Servicedirektivet skal fortolkes således, at webshops ikke må diskriminere i forhold til kundernes bopæl og nationalitet og derfor skal forpligtes til at levere til alle kunder inden for EU.

I Dansk Erhverv stiller markedschef Lone Rasmussen sig temmelig uforstående overfor, at det skulle fremme e-handelen - snarere tværtimod mener hun:

”Hvis Europa-Kommissionens fortolkning om en ”salgspligt” bliver ført ud i livet, vil det være ødelæggende for e-handelen. Særligt de små webshops vil have svært ved at overskue salg til forbrugere i alle EU-lande med 28 forskellige regler og kutymer samt 24 forskellige sprog. Det vil afskrække dem fra at gå online. Virksomhederne er i de lande, hvor de kan se en forretningsmodel, og det indre marked skal være en mulighed og ikke en pligt.”

Anja Lytzen, der er stifter og indehaver af e-handelsforretningen Lirum Larum Leg i Hornbæk, sælger gerne ud af landet. Men hun kan ikke se idéen i at være forpligtet til at handle med alle:

”Jeg ved slet ikke, hvordan vi skulle kunne håndtere det og sætte os ind i alle de enkelte landes regler og bestemmelser. Det har vi hverken kompetencer eller kapacitet til med syv medarbejdere, der har rigeligt at se til i forvejen. Vores vækst skal finde sted i det omfang og på de vilkår, hvor vi kan være med og fortsat kunne yde en høj service til kunderne. Ellers hænger Lirum Larum Legs forretningsidé ikke længere sammen. Jo mindre en virksomhed er, desto sværere er det at kunne varetage alle de krævede funktioner,” siger Anja Lytzen.

Fremfor en salgspligt foreslår Dansk Erhverv, at de danske myndigheder udarbejder konkrete fortolkninger og vejledninger om regler og praksis for e-handel i de enkelte lande, som virksomhederne helt håndgribeligt kan tage afsæt i. Det bakkes op af Anja Lytzen:

”Det ville være en stor hjælp for udviklingen af min e-handelsvirksomhed, at der var noget lettilgængeligt materiale at støtte sig til i stedet for flere forpligtelser,” påpeger hun.

Europa-Parlamentsmedlem Morten Messerschmidt, Dansk Folkeparti, bryder sig heller ikke om en ”salgspligt”:

”Europa-Kommissionen skal holde op med sine evindelige forsøg på at bøje juraen. Hvis danske og europæiske netbutikker skal handle mere over grænserne, sker det ikke ved at sidde i Bruxelles og tvinge dem til at sælge til obskure lande, hvor de ikke kan tjene penge og ikke ønsker at være. Det strider mod al sund fornuft. Jeg vil nu lægge pres på Kommissionen om at droppe denne vanvittige idé og i stedet få fokuseret på, hvordan man gør det attraktivt for netbutikkerne at handle over grænserne ved at afregulere og fjerne barrierer,” siger han.






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Dansk Erhverv logo
København
Børsen
1217 København K
33 74 60 00
info@danskerhverv.dk
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Forslag til "Digital Services Act Package" fremsat
Forslag til "Digital Services Act Package" fremsat
21/01/2021
Konkurrenceret, EU-ret, E-handel og markedsføring
3 råd til at undgå juridiske faldgruber inden for influencer marketing
3 råd til at undgå juridiske faldgruber inden for influencer marketing
19/01/2021
E-handel og markedsføring
Lala Berlin taber sag om markedsføring og import af tørklæder
Lala Berlin taber sag om markedsføring og import af tørklæder
05/01/2021
Immaterielret, E-handel og markedsføring
Ophængning af reklamedug på stillads kræver vejmyndighedens tilladelse
Ophængning af reklamedug på stillads kræver vejmyndighedens tilladelse
09/12/2020
E-handel og markedsføring, Fast ejendom og entreprise
Er din firmahjemmeside lovlig?
Er din firmahjemmeside lovlig?
03/12/2020
Øvrige, E-handel og markedsføring
Skattestyrelsen kontrollerer på ny visse overførsler fra MobilePay
Skattestyrelsen kontrollerer på ny visse overførsler fra MobilePay
02/12/2020
Skatte- og afgiftsret, E-handel og markedsføring, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
E-mail: kontakt@jurainfo.dk
CVR-nr. 38375563
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted