Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

E-handel med fødevarer – hvad er virksomhedens ansvar?

Bech-Bruun
04/06/2020
E-handel med fødevarer – hvad er virksomhedens ansvar?
Bech-Bruun logo
COVID-19-krisen har ført til øget online-markedsføring af fødevarer. Uanset om man markedsfører fødevarer fra en fysisk butik eller via internettet, er der en lang række krav i fødevarelovgivningen. Blandt andet er det vigtigt at kende sit ansvar og have styr på ansvarsfordelingen, når man markedsfører fødevarer via en digital platform.


E-fødevarehandel omfatter markedsføring af alle former for mad og drikkevarer samt kosttilskud, som markedsføres på digitale platforme såsom hjemmesider, sociale medier samt apps og online-markedspladser. Salg af fødevarer via online-kanaler, herunder fra internetsupermarkeder og andre digitale platforme, er steget under COVID-19-krisen.

Ligesom andre typer fødevaremarkedsføring er salg af fødevarer via digitale platforme omfattet af fødevarelovgivningen. Nedenfor har vi oplistet en række punkter, som man skal være opmærksom på, vedrørende ansvarsfordelingen ved online-salg, herunder ved brug af tredjeparts digitale platforme.


Registrer virksomheden hos Fødevarestyrelsen


Som udgangspunkt skal en fødevarevirksomhed være registreret hos Fødevarestyrelsen. Dette gælder også, selvom fødevarerne forhandles gennem en dansk online-kanal. Hvis aktivitetsniveauet er så lavt, at det ligger under den såkaldte bagatelgrænse, kan virksomheden dog formentligt blive fritaget for registreringskravet.

Se Fødevarestyrelsens registreringsguide 

 

Få styr på ansvarsfordelingen

Hvis man som fødevarevirksomhed markedsfører fødevarer fra virksomhedens egen hjemmeside, er man direkte ansvarlig for online-aktiviteterne. Hvis man derimod benytter en tredjeparts online-platform, er denne virksomhed ikke per automatik at anse som en fødevarevirksomhed, og man bør derfor få afklaret ansvarsforholdet. Uanset om man er en fødevarevirksomhed eller ejer af en online-platform, som benyttes af en fødevarevirksomhed, anbefaler vi, at man forud for samarbejdet, afklarer ansvarsfordelingen, herunder hvilke aktiviteter hver især bidrager med i samarbejdet og er ansvarlig for.

Typisk står tredjepartsvirksomheden for formidling af kontakt mellem en fødevarevirksomhed og forbrugerne. I visse tilfælde kan konkrete aktiviteter dog føre til, at formidlervirksomheden (online-platformejeren) skal registreres som fødevarevirksomhed. Derfor er det vigtigt at gennemgå sine aktiviteter med henblik på at få afklaret, om man som tredjepartsvirksomhed skal registreres hos Fødevarestyrelsen og dermed underlægges fødevarekontrol.


Sørg for at kosttilskud og berigede fødevarer er registrerede eller forhåndsgodkendt hos Fødevarestyrelsen


Kosttilskud, der sælges via en dansk online-kanal, skal være registreret hos Fødevarestyrelsen forud for markedsføring. Man kan tjekke, om de produkter, man sælger, er registreret hos Fødevarestyrelsen via kosttilskudsdatabasen. 

Fødevarer, der indeholder tilsatte vitaminer, mineraler eller visse andre stoffer såsom aminosyrer eller koffein, skal forud for markedsføring notificeres eller forhåndsgodkendes hos Fødevarestyrelsen. Hvis man forhandler berigede fødevarer, skal man derfor sikre sig hos sin leverandør, at tilsætningen til produkterne er behørigt registreret/godkendt hos Fødevarestyrelsen.

Vær opmærksom på, at der i tillæg til ovenstående punkter kan være yderligere krav i fødevarelovgivningen eller anden lovgivning, som gør sig gældende for online-markedsføring af fødevarer.

 

Vil du vide mere?

Bech-Bruun står klar til at rådgive om e-handel med fødevarer, så tøv ikke med at kontakte os, hvis du har spørgsmål.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
27/09/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
07/10/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
09/10/2024
E-handel og markedsføring
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
21/11/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted