Finanstilsynet skærper fokus på markedsføring af investeringsprodukter og -services

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at en konkurrence kan være i strid med markedsføringslovens spamforbud, hvis den kræver, at deltagere tagger venner eller deler opslag. Ifølge reglerne må virksomheder nemlig kun sende markedsføring, hvis der er givet forudgående samtykke. Derfor kan den notifikation, som forbrugerne får, hvis de bliver tagget eller får tilsendt et opslag, være spam.
I må ikke kræve, at deltagerne tagger venner eller deler opslag som betingelse for at deltage. Det er i strid med spamforbuddet og betragtes som uanmodet markedsføring
Hvis I ønsker at indhente samtykke i forbindelse med en konkurrence, skal deltagerne klart forstå, hvem der indsamler samtykket og hvad det skal bruges til samt oplyses om, at det kan trækkes tilbage når som helst
Brug en tom afkrydsningsboks og ikke en automatisk tilvalgt mulighed
Oplys konkurrenceperiode, præmie og hvordan vinderen findes og kontaktes
Konkurrencer på sociale medier er et populært markedsføringsværktøj, men mange virksomheder risikerer at overtræde spamforbuddet og reglerne om samtykke. Især krav om tagging og deling kan være i strid med spamforbuddet, og virksomheder bør sikre, at deltagelse i en konkurrence ikke er betinget af et markedsføringssamtykke.
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.