Datingside idømt bøde for vildledning af forbrugere
Datingsiden dating.dk skal betale en bøde på 50.000 kroner for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning.
Sagen kort
Datingsiden dating.dk skal betale en bøde på 50.000 kroner for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning. Det har Vestre Landsret afgjort. Forbrugerombudsmanden politianmeldte tilbage i 2018 dating.dk for at have vildledt forbrugerne i sin markedsføring af et tilbud på en”+PlusProfil” til kun én krone.
Helt konkret havde var der opsat bannere på dating.dk indeholdende ordlyden:
”Der er forår i luften… Og har du fået forårskuller? Så find kærligheden på dating.dk for kun 1 kr.”
Det fremgik dog ikke af selvsamme bannerreklamer, at forbrugerne automatisk blev tilmeldt et løbende betalingsabonnement, hvis de benyttede tilbuddet på en krone. Bannerne ledte forbrugerne hen på en betalingsside, hvor det alene fremgik med småt, at bindingsperioden på abonnementet var på tre måneder, og at den samlede mindstepris var 299 kroner.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, udtaler i den sammenhæng:
”Dommen slår fast, at det skal fremgå tydeligt, hvis der er en bindingsperiode på et abonnement, selvom forbrugerne accepterer de generelle betingelser for abonnementet. Ellers er det vildledende.”
”Vi har set flere eksempler på datingsider, som ikke har oplyst forbrugerne tydeligt om binding til et betalingsabonnement, når de takkede ja til et tilbud. Som forbruger er man ikke bundet af et abonnement, hvis man ikke har fået tydelige oplysninger om abonnementet.”
Læs mere på Forburgerombudsmandens hjemmeside her