Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs NYT Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Datatilsynet kritiserer webshops autofill-funktion

Bird & Bird
15/02/2016
Datatilsynet kritiserer webshops autofill-funktion
Bird & Bird logo
Et stigende antal webshops tilbyder, at kunden automatisk kan få udfyldt kontaktinformationsfelterne i forbindelse med en handel ved blot at indtaste enten sit telefonnummer eller sin e-mail. Men ifølge en ny afgørelse fra Datatilsynet kræver dette udtrykkeligt samtykke fra kunden.

Stylepit, tidligere Smartguy, var en af de webshops, der havde integreret den pågældende autofill-funktion. En borger fandt dette kritisabelt og anmeldte Stylepit til Datatilsynet.

Borgeren klagede over, at man ved at indtaste et telefonnummer eller en e-mailadresse på en kunde hos Stylepit automatisk fik udfyldt felterne med kundens navn, adresse, alder, køn, osv. – alt sammen oplysninger hentet fra Stylepits egen kundedatabase.

Funktionen var ifølge Stylepit introduceret som følge af et behov hos kunderne for at kunne gennemføre deres handler hurtigst muligt. Stylepit anførte desuden, at oplysningerne ikke blev videregivet til tredjemand.

Datatilsynets afgørelse

Datatilsynet var dog ikke enig med Stylepit i det sidstnævnte, idet Stylepit efter Datatilsynets opfattelse videregav oplysningerne til tredjemand ved at stille den pågældende funktion til rådighed. Alle besøgende kunne indtaste et telefonnummer eller en e-mailadresse og på den måde skaffe sig adgang til den pågældendes personlige oplysninger.

Datatilsynet udtalte: "Datatilsynet finder […], at muligheden for, at personoplysninger kan tilgås alene ved indtastning af telefonnummer eller e-postadresse, kun anvendes, hvis den enkelte kunde selv aktivt har valgt, at dette skal være muligt."

Det gjorde ingen forskel, at oplysningerne ofte kan findes via Krak, degulesider.dk og lignende tjenester.

Konsekvenser for webshops

Afgørelsen betyder: hvis du som webshop har implementeret den ovennævnte autofill-funktion, skal du sikre dig, at kunden udtrykkeligt har samtykket til denne funktionalitet. Dette kan sikres fx gennem en "un-checked" tick-boks i forbindelse med registrering af kunden eller dennes første køb, hvoraf det klart og tydeligt fremgår, at du anvender kundens personlige oplysninger til netop dette formål. Samtidig skal du naturligvis sikre dig, at kunder, der ikke har samtykket, ikke dukker op, når besøgende anvender funktionen.

Det skal bemærkes, at overtrædelse af persondatalovgivningen efter persondataforordningens ikrafttræden i starten af 2018 er behæftet med særdeles store bøder.

 



[layerslider id="67"]




 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Bird & Bird logo
København
Sundkrogsgade 21
2100 København Ø
72 24 12 12
72 24 12 13
denmark@twobirds.com
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Markedsføringssamtykke - det skal du være opmærksom på
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ny kvikguide om "grøn" markedsføring sendt i høring
Ny kvikguide om "grøn" markedsføring sendt i høring
09/06/2021
E-handel og markedsføring
DAC7: Digitale platformes indberetningspligt
DAC7: Digitale platformes indberetningspligt
21/05/2021
Skatte- og afgiftsret, E-handel og markedsføring
Indehaver af virksomhed anmeldt for skjult reklame på Facebook
Indehaver af virksomhed anmeldt for skjult reklame på Facebook
12/05/2021
E-handel og markedsføring
Forbruger­ombudsmanden reagerer på urimelige vilkår for dataindsamling
Forbruger­ombudsmanden reagerer på urimelige vilkår for dataindsamling
04/05/2021
Persondata, E-handel og markedsføring
Virksomhedsejer politianmeldt for skjult reklame på Facebook
Virksomhedsejer politianmeldt for skjult reklame på Facebook
13/04/2021
E-handel og markedsføring
Datatilsynet i Bayern griber ind mod brugen af Mailchimp
Datatilsynet i Bayern griber ind mod brugen af Mailchimp
30/03/2021
Persondata, E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted