Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Datatilsynet kritiserer webshops autofill-funktion

Bird & Bird
15/02/2016
Datatilsynet kritiserer webshops autofill-funktion
Et stigende antal webshops tilbyder, at kunden automatisk kan få udfyldt kontaktinformationsfelterne i forbindelse med en handel ved blot at indtaste enten sit telefonnummer eller sin e-mail. Men ifølge en ny afgørelse fra Datatilsynet kræver dette udtrykkeligt samtykke fra kunden.

Stylepit, tidligere Smartguy, var en af de webshops, der havde integreret den pågældende autofill-funktion. En borger fandt dette kritisabelt og anmeldte Stylepit til Datatilsynet.

Borgeren klagede over, at man ved at indtaste et telefonnummer eller en e-mailadresse på en kunde hos Stylepit automatisk fik udfyldt felterne med kundens navn, adresse, alder, køn, osv. – alt sammen oplysninger hentet fra Stylepits egen kundedatabase.

Funktionen var ifølge Stylepit introduceret som følge af et behov hos kunderne for at kunne gennemføre deres handler hurtigst muligt. Stylepit anførte desuden, at oplysningerne ikke blev videregivet til tredjemand.

Datatilsynets afgørelse

Datatilsynet var dog ikke enig med Stylepit i det sidstnævnte, idet Stylepit efter Datatilsynets opfattelse videregav oplysningerne til tredjemand ved at stille den pågældende funktion til rådighed. Alle besøgende kunne indtaste et telefonnummer eller en e-mailadresse og på den måde skaffe sig adgang til den pågældendes personlige oplysninger.

Datatilsynet udtalte: "Datatilsynet finder […], at muligheden for, at personoplysninger kan tilgås alene ved indtastning af telefonnummer eller e-postadresse, kun anvendes, hvis den enkelte kunde selv aktivt har valgt, at dette skal være muligt."

Det gjorde ingen forskel, at oplysningerne ofte kan findes via Krak, degulesider.dk og lignende tjenester.

Konsekvenser for webshops

Afgørelsen betyder: hvis du som webshop har implementeret den ovennævnte autofill-funktion, skal du sikre dig, at kunden udtrykkeligt har samtykket til denne funktionalitet. Dette kan sikres fx gennem en "un-checked" tick-boks i forbindelse med registrering af kunden eller dennes første køb, hvoraf det klart og tydeligt fremgår, at du anvender kundens personlige oplysninger til netop dette formål. Samtidig skal du naturligvis sikre dig, at kunder, der ikke har samtykket, ikke dukker op, når besøgende anvender funktionen.

Det skal bemærkes, at overtrædelse af persondatalovgivningen efter persondataforordningens ikrafttræden i starten af 2018 er behæftet med særdeles store bøder.

 



[layerslider id="67"]




 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvordan indhenter man et gyldigt samtykke?
Hvordan indhenter man et gyldigt samtykke?
12/09/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmandens årsberetning 2023: Ny forbrugerombudsmand skærper tilsyn
Forbrugerombudsmandens årsberetning 2023: Ny forbrugerombudsmand skærper tilsyn
16/09/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Betalingsrapport 2024: Store prisforskelle på indløsningsgebyrer
Betalingsrapport 2024: Store prisforskelle på indløsningsgebyrer
23/09/2024
Konkurrenceret, Øvrige, E-handel og markedsføring
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
27/09/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
07/10/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
I går
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted