Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Datatilsynet i Bayern griber ind mod brugen af Mailchimp

Kromann Reumert
30/03/2021
Datatilsynet i Bayern griber ind mod brugen af Mailchimp
Kromann Reumert logo
I en dugfrisk sag har datatilsynet i Bayern vendt tommelfingeren nedad til en virksomheds brug af den amerikanske nyhedsbrevstjeneste Mailchimp, fordi virksomheden ikke havde vurderet risikoen ved at bruge tjenesten. Læs med, og bliv klogere på betydningen af afgørelsen, forholdet til Schrems II-dommen og anbefalingerne om tredjelandsoverførsler.

Brugen af Mailchimp var ulovlig

For nylig fastslog datatilsynet i Bayern, at en tysk virksomheds brug af nyhedsbrevstjenesten Mailchimp ikke var tilladt. Det afgørende var,  at virksomheden ikke havde vurderet, om det var sikkert nok at udsende nyhedsbreve fra tjenesten. Ifølge afgørelsen er Mailchimp underlagt den amerikanske efterretningslovgivning, som efter EU-Domstolen ikke overholder grundlæggende GDPR-rettigheder.


Sagen fra Bayern skal ses som en direkte konsekvens af den såkaldte Schrems II-afgørelse.


Ingen straf til virksomheden

Tilsynet i Bayern valgte dog ikke at pålægge virksomheden en bøde. Tilsynet mente ikke, at overtrædelsen havde en sådan karakter og alvorlighed eller var begået med et sådant forsæt, at virksomheden skulle straffes. Det skyldtes primært, at det Europæiske Databeskyttelsesråds anbefalinger om supplerende foranstaltninger ikke er endeligt vedtaget.


Derudover henviste tilsynet til, at virksomheden kun havde anvendt Mailchimp til at udsende nyhedsbreve to gange, hvorefter virksomheden – i forbindelse med sagen – øjeblikkeligt stoppede med at bruge tjenesten. Ifølge tilsynet var der derfor tale om en relativt håndterbar risiko for klageren.


Læs mere om sagen.


Hvad betyder sagen for din virksomhed?

Mailchimp er en ofte anvendt nyhedsbrevstjeneste, og det er derfor interessant for mange virksomheder at vide, om brugen af tjenesten kan være problematisk. Det danske datatilsyn har dog endnu ikke offentliggjort afgørelser, der tager stilling til sager om Mailchimp.


Selv om sagen i skrivende stund ikke er offentliggjort på det tyske tilsyns egen hjemmeside, kan du og din virksomhed alligevel bruge den som en indsigt i, hvad tilsynene tillægger vægt ved vurderingen af virksomhedernes arbejde med Schrems II-afgørelsen. Sagen understreger, at risikovurdering er et væsentligt element – også selvom data forekommer banale.


For god ordens skyld skal det dog bemærkes, at sagen udspringer af en klage fra en borger, og det tyske tilsyns reaktion skal derfor blot læses som afslutningen på den konkrete sagsbehandling. Der er altså ikke tale om en afgørelsessag.


Vores rådgivning

Kromann Reumerts specialister i persondata har stor erfaring med at rådgive om tredjelandsoverførsler i lyset af Schrems II-dommen. Du er velkommen til at kontakte os, hvis vi også skal hjælpe dig og din virksomhed.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
4 år med GDPR
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
4 år med GDPR
Hvordan ligger landet 4 år efter ikrafttrædelsen af Databeskyttelsesforordningen?
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Vi sætter fokus på overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande, herunder overførsler til USA baseret på den nye aftale mellem EU og USA.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
08/04/2024
E-handel og markedsføring
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
09/04/2024
Immaterialret, E-handel og markedsføring
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
08/04/2024
Persondata, Compliance, Øvrige
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
15/04/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring, EU-ret
VIRK23 er på gaden
VIRK23 er på gaden
16/04/2024
Kontraktret, IT- og telekommunikation, Persondata
Hvordan håndterer du dine medarbejderes brug af kunstig intelligens (AI)?
Hvordan håndterer du dine medarbejderes brug af kunstig intelligens (AI)?
26/04/2024
Persondata, Immaterialret, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted