Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Coronavirus og hjemmearbejdspladsen

IUNO
30/03/2020
1.562
Coronavirus og hjemmearbejdspladsen
IUNO logo


Som følge af regeringens seneste udmeldinger vil hjemmearbejdspladsen for mange vare lige til påske. Den nuværende ekstraordinære situation, der i øjeblikket udspiller sig på arbejdsmarkedet i et forsøg på at begrænse spredningen af coronavirus i videst muligt omfang, udløser for mange virksomheder nye spørgsmål og udfordringer. I nyhedsbrevet kigger vi derfor nærmere på, hvilke regler og anbefalinger der egentlig gælder for den nye midlertidige arbejdsplads.


De fleste virksomheder befinder sig i øjeblikket i en situation uden fortilfælde, hvilket giver anledning til en række nye spørgsmål og udfordringer inden for en række områder, herunder den – for mange - nye hjemmearbejdsplads. Med den seneste forlængelse af de iværksatte foranstaltninger, der skal forhindre smittespredning af coronavirus (COVID-19), vil mange medarbejdere derfor nu skulle indstille sig på at arbejde hjemmefra til og med i hvert fald den 13. april 2020.


Husk arbejdsmiljøet


Virksomheder skal i den forbindelse først og fremmest være opmærksomme på, at de almindelige pligter under arbejdsmiljølovgivningen også gælder, når medarbejderen arbejder hjemmefra. De almindelige pligter indebærer helt overordnet, at virksomheder har pligt til at sørge for og medvirke til, at arbejdsforholdene på hjemmearbejdspladsen er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Hvis medarbejderen har flere arbejdsgivere, har virksomhederne i den forbindelse en samarbejdspligt.

Derimod vil virksomheder, hvor medarbejderne hverken helt eller delvist regelmæssigt plejede at arbejde hjemmefra, imidlertid ikke omfattes af arbejdsmiljølovgivningens særlige regler for indretning af hjemmearbejdspladsen. Det skyldes, at arbejdsmiljølovgivningen ikke stiller samme krav hertil, når der er tale om hjemmearbejde i mindre omfang, hvilket formentlig er tilfældet i den nuværende tidsbegrænsede situation.

Som led i overholdelse af arbejdsmiljølovgivningens forpligtelser skal virksomheder herefter sikre overholdelse af reglerne for skærmarbejde, krav til arbejdspladsvurdering (APV), sundheds- og sikkerhedsarbejde, hvileperiode og fridøgn mv. I forhold til krav om udarbejdelse af en APV har Arbejdstilsynet direkte udtalt, at virksomheder uanset den nuværende situation fortsat er forpligtede til at udarbejde en APV. Modsat har Arbejdstilsynet dog udtalt, at virksomheder har mulighed for at udsætte valg af arbejdsmiljørepræsentanter indtil, det bliver muligt at afholde valg igen, også selvom det betyder, at toårs fristen overskrides. I forhold til hvileperiode og fridøgn har Arbejdstilsynet endelig bemærket, at der er adgang til at fravige reglerne om, at medarbejdere skal have en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer i døgnet og et ugentligt fridøgn, hvis virksomheder har konkrete arbejdsprocesser, som er ekstraordinært arbejdsbelastede på grund af coronavirussen. Det betyder, at virksomheder, der kommer under særligt arbejdspres, har adgang til at opretholde deres aktiviteter.

Arbejdstilsynet har klart tilkendegivet, at selvom de normalt ikke vil føre tilsyn i medarbejderens private hjem, vil der udføres tilsyn i tilfælde af alvorlige ulykker og klager.

 

Øget fokus på databeskyttelse 

Udover arbejdsmiljølovgivningens almindelige pligter kan hjemmearbejdet samtidig resultere i store udfordringer for både det tekniske og organisatoriske sikkerhedsniveau. Virksomheder skal derfor samtidig sikre iværksættelse af de rette sikkerhedsforanstaltninger, som blandt andet følger af persondatareglerne, når medarbejderne arbejder hjemmefra. I den forbindelse skal virksomheder især være opmærksomme på:

  • At sikkerhedsniveauet skal modsvare det øgede trusselsbillede mod Danmark

  • At processer for fjernadgang sikres, og at medarbejdere er bekendte hermed

  • At infrastruktur understøtter fjernadgang, og at I har tilstrækkelig kapacitet, licenser, mv.

  • At der stilles tilstrækkelige krav til sikring af fysiske sikkerhedsniveau

  • At der sikres jævnlige systemopdateringer


I lyset af at størstedelen af databrud opstår som led i forretningsrejser og hjemmearbejde, kan jeres medarbejdere samtidig bidrage til at sikre jeres overholdelse af persondatareglerne ved eksempelvis at have særligt fokus på:

  • Udelukkende at benytte de sikre kommunikationskanaler I stiller til rådighed

  • Overholdelse af de krav og sikkerhedspolitikker I stiller til rådighed

  • Sikring af fjernadgang, brug af kryptering og jævnlige systemopdateringer

  • Sikring af fysisk adgang til computeren i overensstemmelse med jeres retningslinjer



IUNO mener


Den nuværende situation har ingen fortilfælde, og virksomheder skal derfor sammen med medarbejderne sikre, at den midlertidige hjemmearbejdsplads sikres bedst muligt til påske og potentielt i en endnu længere periode. Virksomheder bør derfor sikre en løbende dialog med medarbejderne og søge at afhjælpe eventuelle gener, der måtte opstå som led i den nye hjemmearbejdsplads.

IUNO anbefaler desuden, at virksomheder fastsætter klare retningslinjer, der sikrer, at persondata fortsat behandles forsvarligt når medarbejderne arbejder hjemmefra. Det er samtidig vigtigt, at virksomheder også fører aktivt tilsyn med, at retningslinjerne faktisk overholdes i praksis.

Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os. Du finder kontaktoplysningerne nedenfor.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
IUNO logo
København
Njalsgade 19C, 3
2300 København S
53 74 27 00
communication@iuno.law
Stockholm
Grev Turegatan 30
114 38 Stockholm
Oslo
Tollbugata 8
0152 Oslo
Ledige jobs
Jurainfo logo
Annoncér dit stillingsopslag her og nå ud til mere end 30.000 månedlige besøgende

Juridiske nyheder & artikler

Hold dig opdateret på de seneste juridiske nyheder eller søg blandt de mere end 4.000 artikler som allerede er udgivet. Vi har samlet det vigtigste viden ét sted.

Juridiske kurser & arrangementer

Find nemt dit næste kursus eller anden relevant efteruddannelse inden for dit felt. Søg på tværs af fagområder fra en række forskellige udbydere.

Find Juridisk Specialist

Brug for en advokat? Søg efter verificerede specialister på tværs af advokatbranchen og find en specialist inden for det område, hvor du søger råd og vejledning.

Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
COVID-19: Arbejdsgivers adgang til at pålægge lønmodtagere test for COVID-19
COVID-19: Arbejdsgivers adgang til at pålægge lønmodtagere test for COVID-19
I går
Ansættelses- og arbejdsret
COVID-19: Ny lov giver arbejdsgiver mulighed for at pålægge medarbejdere at blive testet – og modtage testresultatet
COVID-19: Ny lov giver arbejdsgiver mulighed for at pålægge medarbejdere at blive testet – og modtage testresultatet
24/11/2020
Ansættelses- og arbejdsret
Nyt lovforslag lægger op til skærpelse af reglerne om arbejds- og opholdstilladelse
Nyt lovforslag lægger op til skærpelse af reglerne om arbejds- og opholdstilladelse
17/11/2020
Ansættelses- og arbejdsret
Nyt lovforslag giver virksomheder mulighed for at teste medarbejdere for coronavirus
Nyt lovforslag giver virksomheder mulighed for at teste medarbejdere for coronavirus
17/11/2020
Ansættelses- og arbejdsret
Medarbejder fik godtgørelse for uberettiget opsigelse efter tilbud om deltid
Medarbejder fik godtgørelse for uberettiget opsigelse efter tilbud om deltid
16/11/2020
Ansættelses- og arbejdsret
Ny trepartsaftale om lønkompensation i Nordjylland
Ny trepartsaftale om lønkompensation i Nordjylland
11/11/2020
Ansættelses- og arbejdsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
E-mail: kontakt@jurainfo.dk
CVR-nr. 38375563
© 2020 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted