Centerforeningen City 2 har vildledt forbrugerne i en kampagne for momsfri weekend i butikscentret. Nu betaler foreningen en bøde på 280.000 kroner.
Centerforeningen City 2 betaler en bøde for i en kampagne at have vildledt forbrugerne om en rabat på 20 procent.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte sidste år foreningen for at have overtrådt markedsføringsloven.
På bannere, der hang i butikscentret i Taastrup i november 2013, stod der med stor skrift
”Momsfri butik, 20 % på alle varer”. Og i to avisannoncer blev forbrugerne lovet
”… 20 % i butikkerne her”, efterfulgt af en liste over de pågældende butikker.
Imidlertid var varer, der i forvejen var nedsatte, samt udvalgte varer og varer købt med anden rabatordning undtaget rabatten. Det fremgik dog kun med meget lille skrift nederst på bannerne og i avisannoncerne.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at forbrugerne meget nemt kunne overse forbeholdet, og at City 2’s markedsføring af rabatten dermed var vildledende.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
”City 2 har vildledt forbrugerne til at tro, at de fik 20 procent i rabat på alle varer i butikscentret, selvom det ikke var tilfældet. Det er i strid med markedsføringsloven og udløser derfor en bøde på 280.000 kroner til City 2.”
”Jeg får generelt mange klager over vildledende markedsføring af tilbud og har løbende fokus på at håndhæve sagerne. Prisen er vigtig, når forbrugerne skal vælge et produkt. Derfor må virksomhederne ikke vildlede om tilbud og rabatter.”
Læs mere på Forbrugerombudsmandens hjemmeside
her
Annonce
[layerslider id="73"]
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →