Et stigende antal forbrugere tjekker brugeranmeldelserne på nettet, for den butik eller det hotel som de overvejer at indgå aftale med, før de beslutter sig. Det er derfor vigtigt, at forbrugerne kan stole på anmeldelserne. Forbrugerombudsmanden offentliggør retningslinjer for at få større gennemsigtighed på området.
Forbrugerombudsmandens retningslinjer for brugeranmeldelser stiller krav til onlinetjenester, hvor forbrugere kan offentliggøre deres købsoplevelse med erhvervsdrivende til gavn for andre forbrugere. Formålet er at sikre, at brugeranmeldelserne er troværdige og lette at gennemskue for forbrugerne.
Det kan være svært for forbrugerne at gennemskue troværdigheden af en brugeranmeldelse, da den kan være indleveret på følgende måder:
- på forbrugerens eget initiativ
- på opfordring fra den erhvervsdrivende, som forbrugeren har handlet hos eller på opfordring fra formidleren af onlinetjenesten
- ved at den erhvervsdrivende betaler eller på anden vis belønner forbrugere for at indlevere en brugeranmeldelse
- som en falsk brugeranmeldelse der ikke dækker over en reel købsoplevelse
Læs hele artiklen
her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →