Renault Danmark A/S har i sin prisliste for to bilmodeller brugt vildledende prissammenligninger, som gav forbrugerne indtryk af, at de kunne købe bilerne til en mere fordelagtig pris, end det reelt var tilfældet. Forbrugerombudsmanden politianmelder nu bilimportøren.
Renault Danmark reklamerede i maj og juni 2013 for, at forbrugerne kunne få bestemte bilmodeller til fordelagtige kampagnepriser. I prislisten på Renaults hjemmeside var førpriserne på bilmodellerne streget over, mens kampagnepriserne stod med rødt nedenunder.
Ifølge Renault Danmark havde førpriserne været gældende i cirka tre uger, før kampagnen startede den 1. maj.
Sammenligningen af førpriserne og kampagnepriserne var efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vildledende, eftersom forbrugerne fik indtryk af, at kampagnepriserne var den usædvanlige pris, mens førprisen var det normale prisniveau. Reelt set forholdt det sig lige omvendt, idet kampagnepriserne var gældende i længere tid end de angivne førpriser.
Konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen, siger:
”Prisen er en af de vigtigste oplysninger, som en forbruger skal have for at kunne vurdere, om et tilbud er godt eller ej. Derfor er det alvorligt, når Renault Danmark i flere måneder vildleder forbrugerne til at tro, at de får bilerne til en helt særlig pris, når det reelt set er den normale pris.”
Læs hele afgørelsen
her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →