Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Behov for ny markedsføringslov

Jurainfo.dk
18/01/2015
Behov for ny markedsføringslov
Jurainfo.dk logo
Markedsføringsloven udgør en væsentlig rammebetingelse for virksomhederne og forbrugerne. Den skal således medvirke til at sikre velfungerende markeder med gode forbrugerforhold.

Sidste store revision af markedsføringsloven skete i 2005. Siden da har der bl.a. været en række ændringer i forbindelse med implementering af EU-regler, herunder direktivet om urimelig handelspraksis.

Fokus ved ændringerne har primært været implementering af de konkrete EU-regler og i mindre grad integrering af EU-reglerne med de øvrige regler. Det betyder dels, at der er i markedsføringsloven er en række regler, der overlapper hinanden, og dels at markedsføringsloven fremstår fragmenteret. Forbrugerombudsmanden har påpeget, at der derfor kan opstå udfordringer i forhold til håndhævelsen af visse af lovens bestemmelser.

En anden problemstilling består i, at der er forskel på, hvordan de enkelte lande i EU har implementeret de europæiske markedsføringsregler, herunder direktivet om urimelig handelspraksis i den nationale lovgivning. Disse forskelle i markedsføringsreglerne kan gøre det vanskeligt for virksomhederne at navigere, når de markedsfører sig på tværs af landegrænser. De kan endvidere medføre uensartede konkurrencevilkår og uensartet forbrugerbeskyttelse på tværs af EU.

Afslutningsvist gælder det, at markedsføringsloven er teknologineutral i den forstand, at den finder anvendelse uanset, hvilket medie markedsføringen optræder i. Den teknologiske udvikling har imidlertid medført nye tekniske muligheder i kommunikationen. Dette har både skabt udfordringer for virksomhederne, som kan være usikre på, om de med deres kommercielle kommunikation holder sig inden for lovens rammer, og for forbrugerne i forhold til hvilke rettigheder de har.

Der er på den baggrund behov for et gennemgribende eftersyn af markedsføringsloven.

Det overordnede formål med eftersynet er at sikre, at markedsføringsloven:

  1. Understøtter gode og ensartede forbrugerforhold i lyset af den teknologiske udvikling inden for kommerciel kommunikation

  2. Er enkel og overskuelig og ikke pålægger erhvervslivet unødvendige byrder

  3. Understøtter velfungerende markeder og effektiv konkurrence

  4. Er i overensstemmelse med EU-reglerne på markedsføringsområdet


Læs notatet om udvalgets arbejde her.


Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvordan indhenter man et gyldigt samtykke?
Hvordan indhenter man et gyldigt samtykke?
12/09/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmandens årsberetning 2023: Ny forbrugerombudsmand skærper tilsyn
Forbrugerombudsmandens årsberetning 2023: Ny forbrugerombudsmand skærper tilsyn
16/09/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Betalingsrapport 2024: Store prisforskelle på indløsningsgebyrer
Betalingsrapport 2024: Store prisforskelle på indløsningsgebyrer
23/09/2024
Konkurrenceret, Øvrige, E-handel og markedsføring
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
27/09/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
07/10/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
I går
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted