Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Bliv forfatter Bliv kursusudbyder Bliv verificeret specialist Bliv jobannoncør
Artikel

Behov for ny markedsføringslov

JURA § info
18/01/2015
Behov for ny markedsføringslov
JURA § info logo
Markedsføringsloven udgør en væsentlig rammebetingelse for virksomhederne og forbrugerne. Den skal således medvirke til at sikre velfungerende markeder med gode forbrugerforhold.

Sidste store revision af markedsføringsloven skete i 2005. Siden da har der bl.a. været en række ændringer i forbindelse med implementering af EU-regler, herunder direktivet om urimelig handelspraksis.

Fokus ved ændringerne har primært været implementering af de konkrete EU-regler og i mindre grad integrering af EU-reglerne med de øvrige regler. Det betyder dels, at der er i markedsføringsloven er en række regler, der overlapper hinanden, og dels at markedsføringsloven fremstår fragmenteret. Forbrugerombudsmanden har påpeget, at der derfor kan opstå udfordringer i forhold til håndhævelsen af visse af lovens bestemmelser.

En anden problemstilling består i, at der er forskel på, hvordan de enkelte lande i EU har implementeret de europæiske markedsføringsregler, herunder direktivet om urimelig handelspraksis i den nationale lovgivning. Disse forskelle i markedsføringsreglerne kan gøre det vanskeligt for virksomhederne at navigere, når de markedsfører sig på tværs af landegrænser. De kan endvidere medføre uensartede konkurrencevilkår og uensartet forbrugerbeskyttelse på tværs af EU.

Afslutningsvist gælder det, at markedsføringsloven er teknologineutral i den forstand, at den finder anvendelse uanset, hvilket medie markedsføringen optræder i. Den teknologiske udvikling har imidlertid medført nye tekniske muligheder i kommunikationen. Dette har både skabt udfordringer for virksomhederne, som kan være usikre på, om de med deres kommercielle kommunikation holder sig inden for lovens rammer, og for forbrugerne i forhold til hvilke rettigheder de har.

Der er på den baggrund behov for et gennemgribende eftersyn af markedsføringsloven.

Det overordnede formål med eftersynet er at sikre, at markedsføringsloven:

  1. Understøtter gode og ensartede forbrugerforhold i lyset af den teknologiske udvikling inden for kommerciel kommunikation

  2. Er enkel og overskuelig og ikke pålægger erhvervslivet unødvendige byrder

  3. Understøtter velfungerende markeder og effektiv konkurrence

  4. Er i overensstemmelse med EU-reglerne på markedsføringsområdet


Læs notatet om udvalgets arbejde her.


Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
JURA § info logo
Søborg
Vandtårnsvej 77, 1
2860 Søborg
kontakt@jurainfo.dk
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Lovforslag om ændring af Markedsføringsloven
Lovforslag om ændring af Markedsføringsloven
09/09/2021
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmanden politianmelder Easy Park
Forbrugerombudsmanden politianmelder Easy Park
02/09/2021
E-handel og markedsføring, Øvrige
Ny standardmarkering af reklamer på sociale medier skal hjælpe forbrugerne
Ny standardmarkering af reklamer på sociale medier skal hjælpe forbrugerne
16/08/2021
E-handel og markedsføring
Må du bringe billeder af personer på sociale medier uden deres accept?
Må du bringe billeder af personer på sociale medier uden deres accept?
13/08/2021
Persondata, E-handel og markedsføring
Ny kvikguide om "grøn" markedsføring sendt i høring
Ny kvikguide om "grøn" markedsføring sendt i høring
09/06/2021
E-handel og markedsføring
DAC7: Digitale platformes indberetningspligt
DAC7: Digitale platformes indberetningspligt
21/05/2021
Skatte- og afgiftsret, E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted