Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Virksomheder har pligt til at forebygge stor arbejdsmængde og tidspres

IUNO
13/12/2021
Virksomheder har pligt til at forebygge stor arbejdsmængde og tidspres
IUNO logo
Arbejdstilsynet har offentliggjort en ny vejledning om stor arbejdsmængde og tidspres på arbejdspladsen. Vejledningen beskriver de vigtigste forpligtelser, som virksomheder har til at sikre et sundt og sikkert psykisk arbejdsmiljø i forhold til en stor arbejdsmængde og tidspres. Vejledningen beskriver også hvilke forskellige tiltag, som virksomheder kan indføre for at forebygge og overholde forpligtelserne.

Arbejdstilsynet samlede sidste år de vigtigste regler om psykisk arbejdsmiljø i én ny bekendtgørelse. Formålet med bekendtgørelsen var blandt andet at gøre det lettere for virksomheder at få et overblik over deres forpligtelse til at sørge for et sundt og sikkert psykisk arbejdsmiljø. Vi har tidligere skrevet om bekendtgørelsen her.


Hvad er en stor arbejdsmængde og tidspres?

Det fremgår blandt andet af bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø, at virksomheder har pligt til at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø i forhold til stor arbejdsmængde og tidspres.


I bekendtgørelsen forstås stor arbejdsmængde og tidspres som en ubalance mellem mængden af det arbejde, der skal laves, og den tid, der er til rådighed til at lave arbejdet, så medarbejdere er nødt til at arbejde intensivt eller mange timer om dagen for at kunne nå at færdiggøre sine arbejdsopgaver. På den måde har medarbejderen ikke mulighed for at tage pauser og restituere. Intensivt arbejde kan både være fysisk og mentalt, eksempelvis fordi medarbejdere haster fra den ene opgave til den anden, at der er stramme tidsfrister, eller at medarbejdere har store mængder overarbejde.


En stor arbejdsmængde og tidspres kan have konsekvenser for medarbejderes sikkerhed og sundhed, især hvis det står på i en lang periode. Medarbejdere kan for eksempel få søvnproblemer, langvarig stress eller depression, hvis de har en stor arbejdsmængde og arbejder under tidspres. Tegn på stor arbejdsmængde og tidspres kan eksempelvis være fejl i medarbejderes arbejde, nedsat humør, samarbejdsproblemer, eller at vigtige frister ikke bliver nået.


Virksomheder har pligt til at indføre effektive tiltag

Den nye vejledning beskriver de vigtigste forpligtelser, som virksomheder har til at forebygge stor arbejdsmængde og tidspres og giver eksempler på, hvordan reglerne skal forstås.


Det fremgår blandt andet af vejledningen, at virksomheder har pligt til at sikre, at stor arbejdsmængde og tidspres ikke skaber en risiko for medarbejderes sikkerhed eller sundhed både på kort og lang sigt. Det betyder, at virksomheder skal sørge for at indføre tiltag som effektivt forebygger risikoen for sikkerhed og sundhed i forhold til stor arbejdsmængde og tidspres, hvilket er en løbende proces.


For at forebygge risikoen ved stor arbejdsmængde og tidspres skal virksomheder blandt andet sørge for at planlægge og tilrettelægge arbejdet forsvarligt. Det kan for eksempel foregå ved at lave en tydelig ansvarsfordeling, en god pausekultur og procedurer for, hvordan situationer med for eksempel fravær eller andre akutte situationer håndteres. Virksomheder skal også give tilstrækkelig oplæring og instruktion i at udføre arbejdet sikkert og sundt i forhold til stor arbejdsmængde og tidspres. Det gælder særligt i forhold til nye ansatte, vikarer og andre med løsere tilknytning til virksomheden, eller hvis der sker ændringer i medarbejderes arbejde eller teams.


Derudover skal virksomheder løbende undersøge og vurdere, om der er stor arbejdsmængde og tidspres i virksomheden, så medarbejdere ikke bliver syge eller kommer ud for ulykker. Det kan for eksempel foregå som en del af det daglige samarbejde om opgaveløsning eller som en del af arbejdspladsvurderingen. Virksomheder skal også vurdere, om der er særlige påvirkninger i arbejdsmiljøet, der kan øge risikoen ved stor arbejdsmængde og tidspres. Særlige påvirkninger som for eksempel støjende omgivelser og uklare krav i arbejdet kan nemlig øge risikoen ved stor arbejdsmængde og tidspres.


IUNO mener

Arbejdstilsynets vejledning om stor arbejdsmængde og tidspres er ikke bindende for virksomheder, men den bygger på regler, der er bindende. I de tilfælde, hvor virksomheder ikke har fuldt vejledningen eller valgt andre fremgangsmåder og tiltag for forebyggelse, vil Arbejdstilsynet vurdere, om virksomhedens tiltag er lige så gode, som dem, der fremgår af vejledningen, og om de er i overensstemmelse med reglerne.


Hvis vejledningen ikke overholdes, vil det også kunne have betydning for ansvarsbedømmelsen af arbejdsgiveren, hvor medarbejdere får arbejdsskader som følge af en for stor arbejdsmængde og tidspres. Der er tidligere afsagt domme ved de danske domstole, hvor virksomheder er blevet dømt for ikke at have tilrettelagt medarbejderens arbejdstid på en sådan måde, at omfattende arbejdstid og tidspres kunne undgås.


IUNO anbefaler, at virksomheder inkluderer vejledningen i deres forberedende arbejde, når de er i gang med at beslutte hvilke tiltag, de skal iværksætte for at forebygge risikoen for stor arbejdsmængder og tidspres. Det samme gælder, når virksomheder skal vurdere, om tiltagene rent faktisk også er effektive i forhold til den konkrete arbejdsplads. Virksomheder skal samtidig være opmærksomme på at planlægge tiltagene i samarbejde med medarbejderne og løbende føre tilsyn med tiltagene, så det også sikres, at medarbejderne udfører arbejdet på den aftalte måde.


[Arbejdstilsynets vejledning om stor arbejdsmængde og tidspres af 5. november 2021]

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Tvillingeforældre får ekstra barsel
Tvillingeforældre får ekstra barsel
03/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
At ophæve på egen bekostning
At ophæve på egen bekostning
04/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Ekstra orlov til tvillingeforældre og lempeligere regler for udenlandsk arbejdskraft
Ekstra orlov til tvillingeforældre og lempeligere regler for udenlandsk arbejdskraft
12/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Flere ansatte indberetter om virksomhedens interne forhold til Den Nationale Whistleblowerordning
Flere ansatte indberetter om virksomhedens interne forhold til Den Nationale Whistleblowerordning
11/04/2024
Compliance, Ansættelses- og arbejdsret
PTSD-ramt politibetjent fik ret i Højesteret
PTSD-ramt politibetjent fik ret i Højesteret
16/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Aktieoptionernes akilleshæl
Aktieoptionernes akilleshæl
19/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted