Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ved du, hvornår du må behandle personoplysninger?

TVC Advokatfirma
10/09/2024
Ved du, hvornår du må behandle personoplysninger?
TVC Advokatfirma logo
Datatilsynet har for nylig truffet en afgørelse vedrørende IDA Forsikrings brug af kunstig intelligens til at analysere optagede telefonsamtaler. IDA Forsikring anvender kunstig intelligens til at analysere optagede telefonsamtaler med personer, som ringer til IDA Forsikrings kundeservice. Analysen af samtalerne har til formål at forbedre medlemsservicen, sikre kvaliteten og give medarbejderne indsigt i deres samtale for at styrke servicen over for medlemmerne.

Datatilsynets afgørelse

Ved en gennemgang af sagen fandt Datatilsynet, at IDA Forsikrings behandling af personoplysninger ved at optage og analysere indkomne telefonsamtaler skete inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne.


Datatilsynet fandt imidlertid, at processen for indhentelse af samtykke fra den person, der ringer ind, på daværende tidspunkt ikke levede op til databeskyttelsesreglerne.


Begrundelse for Datatilsynets afgørelse

IDA Forsikring behandler personoplysninger om medlemmer/forsikringstagere mv. som led i foreningens daglige virke. Behandlingen af personoplysninger skal have et behandlingsgrundlag i databeskyttelsesforordningen for at være lovlig.


IDA Forsikring har vurderet, at optagelse og opbevaring af telefonsamtaler til dokumentations- og kvalitetssikringsformål bør ske på grundlag af et samtykke i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a, og artikel 9 stk. 2, litra a, fra personen, der ringer ind.


IDA Forsikring har endvidere vurderet, at optagelse og opbevaring af oplysninger om medarbejdere kan ske på baggrund af interesseafvejningsreglen i artikel 6, stk. 1, litra f.  


Datatilsynet har udelukkende forholdt sig til disse grundlag og dermed ikke taget stilling til, om behandlingen kunne ske på andet grundlag.


Gyldigt samtykke

Betingelserne for et gyldigt samtykke fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 11, og artikel 7. Et gyldigt samtykke forudsætter, at samtykket er frivilligt, specifikt, informeret og udtryk for en utvetydig viljestilkendegivelse.


Særligt kravet om frivillighed blev midtpunkt for afgørelsen. Et samtykke er afgivet frivilligt, hvis den registrerede reelt har et frit valg. Dette betyder, at den registrerede skal have mulighed for at give særskilt samtykke til forskellige behandlingsformål.


Datatilsynet fandt, at en person, der ringede til IDA Forsikring, alene kunne afgive ét samlet samtykke til både dokumentations- og kvalitetsformål. Den registrerede havde dermed kun mulighed for at samtykke til samtlige formål.


Datatilsynet vurderede på den baggrund, at det samtykke, IDA Forsikring indhentede i forbindelse med et opkald til kundeservice, ikke var tilstrækkelig opdelt og derfor ikke kunne anses for frivilligt i databeskyttelsesforordningens forstand.


Samtykket var dermed ikke gyldigt og kunne ikke udgøre et behandlingsgrundlag.


Særligt ved samtykke til flere behandlingsformål

Datatilsynet har ikke tidligere forholdt sig til, hvordan samtykke skal indhentes telefonisk, når den dataansvarlige har flere formål. Datatilsynet fandt på den baggrund ikke konkret anledning til at udtale kritik.


IDA Forsikring skal dog fremover sikre sig, at processen i forbindelse med optagelse af telefonsamtaler sker i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne.


Brug af kunstig intelligens

IDA Forsikring har oplyst, at de benytter kunstig intelligens til at analysere de optagne telefonsamtaler. Som en del af kvalitetssikringen sendes optagelserne til analyse ved en databehandler, som omdanner filerne til tekstgrundlag ved brug af egenudviklet talegenkendelse.


Datatilsynet fandt, at IDA Forsikrings analyse ved brug af kunstig intelligens sker inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens regler.


Afgørelsens betydning

Afgørelsen fra Datatilsynet understreger vigtigheden af at sikre, at samtykkeprocedurer overholder databeskyttelsesreglerne. IDA Forsikring skal nu tilpasse deres praksis for indhentelse af samtykke, så det er klart og frivilligt i henhold til databeskyttelsesforordningens krav. Dette skaber en præcedens for, hvordan dataansvarlige skal indhente telefonisk samtykke i tilfælde af flere behandlingsformål.


Det må ud fra afgørelsen forventes, at der i fremtidige afgørelser ved Datatilsynet vil blive udtalt kritik, hvis flere formål ikke er opdelt i forbindelse med indhentelse af samtykke til behandling af personoplysninger.


Vil du læse mere om Datatilsynets fokusområder for 2024, så kan du læse vores tidligere artikel her.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
4 år med GDPR
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
4 år med GDPR
Hvordan ligger landet 4 år efter ikrafttrædelsen af Databeskyttelsesforordningen?
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Vi sætter fokus på overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande, herunder overførsler til USA baseret på den nye aftale mellem EU og USA.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
EDPB har vedtaget en vejledning om interesseafvejningsreglen
EDPB har vedtaget en vejledning om interesseafvejningsreglen
21/10/2024
Persondata
Ret til indsigt i oplysninger på utilsigtet modtager
Ret til indsigt i oplysninger på utilsigtet modtager
11/11/2024
Persondata
Meta giver brugerne flere valgmuligheder
Meta giver brugerne flere valgmuligheder
18/11/2024
Persondata
Kommune får kritik for deres sikkerhedsprocedurer
Kommune får kritik for deres sikkerhedsprocedurer
19/11/2024
Persondata, Compliance
Datatilsynet anmelder Lyngby-Taarbæk Kommune til politiet
Datatilsynet anmelder Lyngby-Taarbæk Kommune til politiet
29/11/2024
Persondata
Status på Datatilsynets spørgsmål til Rigspolitiet om brug af ansigtsgenkendelse
Status på Datatilsynets spørgsmål til Rigspolitiet om brug af ansigtsgenkendelse
06/12/2024
Persondata
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted