To nye vejledninger fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd
Vejledningerne, der blev offentliggjort den 2. september 2020, har været i offentlig høring. Fristen for afgivelse af bemærkninger udløb den 19. oktober 2020.
Dataansvarlige og databehandlere
Vejledningen om dataansvarlige og databehandlere har til formål at sikre en konsekvent og harmoniseret tilgang til anvendelsen af begreberne i hele EU og EØS. Vejledningen indeholder to dele, hvoraf den første del behandler begreberne dataansvarlig, databehandler og fælles dataansvar samt begreberne tredjeparter og modtagere. Vejledningens anden del behandler de konsekvenser, der knytter sig til tildelingen af forskellige roller: eksempelvis den praktiske betydning af fælles dataansvar samt anvendelsen af databehandlere og de nærmere indholdsmæssige krav til databehandleraftaler.
Målrettet markedsføring på sociale medier
Vejledningen om målrettet markedsføring på sociale medier identificerer de potentielle risici for de registreredes rettigheder og frihedsrettigheder, de vigtigste aktører og deres roller. Vejledningen fokuserer på tre forskellige former for målretningsmekanismer:
- Målrettet markedsføring baseret på personoplysninger, som den registrerede selv har videregivet til den dataansvarlige
- Målrettet markedsføring baseret på observeret data, dvs. den registreredes brugeradfærd
- Målrettet markedsføring baseret på modificeret/konstrueret data, der hidrører fra den registrerede, f.eks. oplysninger om hvilket indhold den registrerede sandsynligvis vil være interesseret i på bagrund af den observerede data.
Med afsæt i de forskellige former for målretningsmekanismer vurderer EDPB, hvilket behandlingsgrundlag markedsføringen kan baseres på. Derudover indeholder vejledningen retningslinjer for iagttagelsen af de registreredes rettigheder, behandling af følsomme personoplysninger samt udarbejdelsen af konsekvensanalyser.
Læs vejledning om dataansvarlige og databehandlere.
Læs vejledning om målrettet markedsføring mod brugere af sociale medier.