Sladder om fratrådt medarbejder udløste politirapport
En fratrådt medarbejder indgav en klage hos Datatilsynet mod den virksomhed, som vedkommende tidligere havde arbejdet for. Klagen var udløst af, at virksomheden havde delt oplysninger om medarbejderens strafbare forhold.
Virksomheden havde via e-mail oplyst en række kunder om, at medarbejderen havde begået ulovlige handlinger under ansættelsen. Beskrivelsen var så detaljeret, at kunderne ikke kunne andet end at gå ud fra, at det var sandt. Virksomheden havde også delt, at medarbejderen var blevet bortvist som konsekvens.
Kort og godt
Behovet for at informere om, at en medarbejder er fratrådt kan være helt legitimt. Det kan anses for nødvendigt at dele oplysningen for at forhindre uro og rygtedannelse, eller noget helt tredje. Der er dog forskel på, om der kun bliver delt det faktum, at medarbejderen er stoppet, eller om der også bliver videregivet flere detaljer.
Datatilsynet udtalte i sagen, at virksomheden klart havde en lovlig interesse i at dele med kunderne, at medarbejderen var stoppet. Virksomheden havde også brug for at understrege, at medarbejderen herefter ikke kunne indgå aftaler på virksomhedens vegne.
Men, Datatilsynet understregede, at det var unødvendigt, at virksomheden havde valgt at dele med kunderne hvorfor medarbejderen var stoppet. Datatilsynet konstaterede også, at virksomheden ikke havde haft et grundlag for at dele de fortrolige oplysninger om anklagerne mod medarbejderen. Det gjorde kun sagen værre for virksomhed, at det heller ikke var bevist, at oplysningerne kun var blevet delt med kunder, som medarbejderen havde haft kontakt med. På den baggrund indstillede Datatilsynet virksomheden til en bøde på kr.150.000.
IUNO mener
Sagen er et godt eksempel på, at virksomheder skal passe på med at dele for meget, når en medarbejder stopper. Det gælder ikke kun sager om strafbare forhold, men også andre årsager til fratræden, især hvis der er følsomme eller fortrolige oplysninger i spil.
IUNO mener, at det er vigtigt at have generelle retningslinjer på plads for, hvordan og i hvilket omfang off-boarding håndteres internt. Det kan mindske risikoen for, at der bliver videregivet de forkerte oplysninger. Virksomheder skal dog være opmærksomme på, at der findes adgang til at dele flere detaljer efter omstændighederne, eksempelvis for medarbejdere med konkurrenceklausuler eller medarbejdere i lederstillinger.
[Datatilsynets afgørelse af den 2. december 2022]