Det er ikke nok, at virksomheden blot meddeler, at man optager samtalen siger Datatilsynet.
Optagelser til uddannelsesmæssige formål
Datatilsynet har på baggrund af en konkret klage fra en forbruger udtalt, at optagelse af telefonsamtaler til uddannelsesmæssige formål ikke kan ske uden forbrugerens samtykke medmindre samtalerne anonymiseres. Samtykket skal kunne trækkes tilbage når som helst og forbrugeren skal have mulighed for at kunne få indsigt i, hvad der er er blevet optaget om ham/hende.
Optagelser med andet formål for øje
Kun i helt specielle tilfælde kan den erhvervsdrivende nøjes med at meddele, at man optager samtalerne forudsat, at samtalerne ikke indeholder følsomme oplysninger. Har man behov for at kunne dokumentere en mundtlige aftale om køb (pris, omfang, tidspunkt for handlen etc) vil dette formentlig stadig kunne ske uden samtykke. Optagelserne skal slettes så snart dokumentationsbehovet er opfyldt. Dette fremgår allerede af en gammel afgørelse fra Datatilsynet fra 2001, der vedrører optagelser mellem professionelle dealere i banksektoren.
Datatilsynet vil fremkomme med en vejledning på området snarest.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →