Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Læk af udkast til ny forordning om elektronisk kommunikation

Kromann Reumert
02/01/2017
Læk af udkast til ny forordning om elektronisk kommunikation


Et udkast til en ny forordning om behandling af personoplysninger ved elektronisk kommunikation er blevet lækket. Selvom der blot er tale om et udkast, har indholdet allerede mødt positive såvel som negative reaktioner. Nedenfor gennemgås nogle af de mest debatterede emner.


Udkastets indhold


Hensigten med forordningen er, at den skal afløse det hidtil gældende direktiv på området: Direktiv 2002/58/EF om behandling af persondata og databeskyttelse i den elektroniske kommunikationssektor (e-databeskyttelsesdirektivet). Direktivet er i dansk sammenhæng implementeret gennem den såkaldte cookie-bekendtgørelse. Det lækkede arbejdsudkast indebærer stramninger på visse områder.


De positive reaktioner


Der er flere, som peger på, at det er yderst positivt, at EU med forslaget er ved at tage hånd om området for den elektroniske kommunikation på trods af et massivt lobbyarbejde fra virksomheder som eksempelvis Facebook og Skype. Det er med andre ord et ambitiøst udkast, som søger at sikre den private borgers personlige oplysninger og privatlivets fred.

At forordningen kommer til at afløse e-databeskyttelsesdirektivet er for mange et positivt element i sig selv, da medlemslandene dermed ikke længere kan tilpasse bestemmelserne til deres egen lovgivning. På den måde opnås der en større konsensus og harmonisering EU-landene imellem.

Endeligt peges der på, at det generelt er positivt, at udkastet til forordningen om elektronisk kommunikation overordnet set er i overensstemmelse med den generelle persondataforordning, som blev vedtaget den 14. april 2016. Ved sikring af, at de to forordningers regulering er i overensstemmelse med hinanden, undgås en lang række uhensigtsmæssigheder og usikkerheder. Det er dog ikke på alle punkter, at de to forordninger stemmer helt overens.


Kritikpunkter


Udkastet til forordningen om elektronisk kommunikation har mødt en del kritik for indholdet af udkastets artikel 16. Artikel 16 giver mulighed for, at firmaer og private kan anvende kunders elektroniske kontaktoplysninger mv. til brug for markedsføring. Anvendelsen skal dog ske under forudsætning af, at oplysningerne er erhvervet ved salg af varer eller tjenesteydelser, og at kunden har mulighed for at sige fra.

Kritikken går i den forbindelse på, at man fra lovgivers side burde have sikret, at kunden til enhver tid udtrykkeligt skal afgive sit samtykke til en sådan anvendelse i stedet for alene at have muligheden for at sige fra. På dette punkt adskiller reglerne i udkastet sig dog ikke fra de gældende regler.

Et andet kritikpunkt er den generelle samtykkeregel i udkastets art. 9, stk. 3. Bestemmelsen foreskriver, at man alene kan kræve, at ens samtykke kan tilbagekaldes hver 6. måned. En sådan regel stemmer ikke overens med reglen i persondataforordningens artikel 7, stk. 3, som giver mulighed for at tilbagekalde sit samtykke til enhver tid.

Det bemærkes for god ordens skyld, at der alene er tale om et udkast. Kromann Reumert følger naturligvis lovgivningsprocessen tæt og vil løbende orientere om udviklingen.









Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Vi sætter fokus på overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande, herunder overførsler til USA baseret på den nye aftale mellem EU og USA.
4 år med GDPR
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
4 år med GDPR
Hvordan ligger landet 4 år efter ikrafttrædelsen af Databeskyttelsesforordningen?
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Københavns Kommune får kritik i tilsynssag om AULA
Københavns Kommune får kritik i tilsynssag om AULA
04/07/2024
Persondata
Datatilsynet har opdateret vejledningen om håndtering af brud
Datatilsynet har opdateret vejledningen om håndtering af brud
04/07/2024
Persondata, Compliance
Ny afgørelse om manglende indsigt i og sletning af tv-overvågningsoptagelser
Ny afgørelse om manglende indsigt i og sletning af tv-overvågningsoptagelser
12/07/2024
Persondata
EU AI Act - få et overblik over datoerne for anvendelse
EU AI Act - få et overblik over datoerne for anvendelse
15/07/2024
EU-ret, Persondata, Compliance
Manglende kontrol af automatiske sletninger fører til kritik fra Datatilsynet
Manglende kontrol af automatiske sletninger fører til kritik fra Datatilsynet
15/07/2024
Persondata, Compliance
Digitaliseringsstyrelsen ændrer kørekorts-app'en efter forbud mod at behandle personoplysninger
Digitaliseringsstyrelsen ændrer kørekorts-app'en efter forbud mod at behandle personoplysninger
16/07/2024
Persondata
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted