Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Hvornår må du bruge billeder af nuværende og tidligere medarbejdere?

WTC advokaterne
23/02/2022
Hvornår må du bruge billeder af nuværende og tidligere medarbejdere?
WTC advokaterne logo
I en ny afgørelse har Datatilsynet udtalt kritik i en sag om brug af billeder af en tidligere medarbejder. Sagen belyser, hvor vigtigt det er, at du som arbejdsgiver har styr på samtykket og sletteproceduren, når en medarbejder starter og stopper.

Apotek brugte billeder af tidligere medarbejder

I den konkrete sag var der tale om et apotek, der brugte billeder af en tidligere medarbejder i en markedsføringsvideo på Facebook. Formålet med videoen var rekruttering af nye farmakonom-elever.


Ifølge Datatilsynet havde apoteket dog ikke handlet i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne, da apoteket ikke havde indhentet den tidligere medarbejders samtykke til at bruge billederne.


Datatilsynet udtalte derfor kritik af apotekets brug af billederne og udstedte samtidig et påbud om at slette billederne i videoen.


Du kan læse hele sagen her: Kritik af Hadsund Apoteks brug af billeder af en tidligere medarbejder.


Brug af medarbejderfotos

Som arbejdsgiver skal du være opmærksom på, at billeder af nuværende og tidligere medarbejdere som udgangspunkt kun må offentliggøres med medarbejderens samtykke. Dette gælder uanset om billederne offentliggøres på firmaets hjemmeside, eller om du bruger billeder af medarbejderen i eksempelvis markedsføringsmateriale.


Selvom du har fået samtykke til at bruge billeder af dine medarbejdere, skal du være opmærksom på, at medarbejderen efterfølgende har mulighed for at trække sit samtykke tilbage.

Dette indebærer, at du som arbejdsgiver skal slette alle offentliggjorte billeder, som findes af den pågældende medarbejder online – både på hjemmesiden, de sociale medier og i eventuelt markedsføringsmateriale. Dette gælder også, hvis billeder f.eks. fremgår af en pjece, som er offentliggjort i en pdf-fil.

Medarbejderen kan dog ikke forlange tilbagekaldelse af trykt materiale, der allerede er blevet distribueret. Datatilsynet har endnu ikke taget stilling til spørgsmål om trykt materiale, der endnu ikke er blevet distribueret, og det er derfor usikkert, om medarbejderen i sådanne tilfælde vil kunne kræve, at materialet med vedkommendes billeder destrueres.


Har du styr på procedurerne?
Vi anbefaler, at du har styr på samtykket og sletteproceduren, når en medarbejder starter og stopper. Det betyder, at når en medarbejder starter, bør du have en procedure for indhentelse af samtykke til brug af medarbejderfotos. Derudover bør du have en helt klar sletteprocedure i forbindelse med, at en medarbejder stopper, så du sikrer dig, at billeder af den pågældende medarbejder slettes alle de pågældende steder. Det er desuden vigtigt, at du kan håndtere, hvis samtykket trækkes tilbage, hvilket kan ske når som helst.

Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her.
WTC advokaterne logo
Hillerød
Slotsgade 36B, 1.
3400 Hillerød
(+45) 48 22 00 40
(+45) 48 22 00 41
wtc@wtc.dk
Helsingør
Stengade 37
3000 Helsingør
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Kurser, der kunne være relevante for dig
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2022 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted